Mitt hus har självdragsventilation. Frånluftsventiler finns i hallen på plan 1 och i hall och toa på plan 2. Dessa går upp genom skorstensstocken. Utdragsfläkt finns i köket. En ventil som går direkt ut finns i tvättstugan på plan 1. I det ombyggda garaget på plan 1 så finns ett badrum som tills alldeles nyligen helt saknade ventilation. Där har jag nu dragit in ventilation upp genom taket i badrummet, till kallvinden och ut genom en vägg på kallvinden. Väggventilen ut ligger ca 1 m högre upp än ventilen i badrummet.
Det som händer nu är att luften går åt fel håll i badrummet, dvs luft dras in genom ventilen.
Det borde gå att styra luftflödet åt rätt håll med kallrasskydd och badrumsfläkt, men mest av allt så tolkar jag det här som att huset saknar ordentlig tillluft, och att jag borde komplettera med tilluftsventiler både på plan 1 och plan 2.
Vad säger experterna?
Det som händer nu är att luften går åt fel håll i badrummet, dvs luft dras in genom ventilen.
Det borde gå att styra luftflödet åt rätt håll med kallrasskydd och badrumsfläkt, men mest av allt så tolkar jag det här som att huset saknar ordentlig tillluft, och att jag borde komplettera med tilluftsventiler både på plan 1 och plan 2.
Vad säger experterna?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det är bara skorstenen som har hyfsad förutsättning att fungera som ventilator .Alla hål som mynnar lägre än toppen på skorstenen kommer obevekligen att fungera som luftinsläpp istället. Att ta upp friskluftsventiler i huset kommer inte att hindra detta.Skall självdrag fungera måste alla frånluftskanaler sluta på samma höjd ovanför taket och i en tempererad och helst gemensam skorsten.
Antingen sätter du en paxfläkt med kallrasskydd som går när du tänder ljuset eller modell med timer som går en stund efter man släckt, beroende på hur kraftigt mottryck/baksug du har kanske denna inte räcker till.
Då kan du sätta en 100mm rörfläkt med varvtalsregulator som går dygnet runt på lågvarv och som du dra på när du tycker det behövs. Vill du kunna stänga fläkten så monterar du ett enkelt kallrasskydd efter fläkten på röret.
Då kan du sätta en 100mm rörfläkt med varvtalsregulator som går dygnet runt på lågvarv och som du dra på när du tycker det behövs. Vill du kunna stänga fläkten så monterar du ett enkelt kallrasskydd efter fläkten på röret.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jag har skaffat en fresh intellivent som jag väntar på att få inkopplad (elbehörighetskrävande
) och ett kallrasskydd, så jag har två alternativ som jag funderar på.
1) Sätta i kallrasskyddet och sätta fläkten i kontinuerligt lågfartsläge med fuktstyrning. Då borde luftflödet hela tiden gå åt rätt håll och om man stänger av fläkten manuellt så stänger kallrasskyddet till.
2) Sätta i kallrasskyddet och sätta fläkten i fuktstyrt läge med manuell aktivering på återfjädrande strömbrytare. Då går fläkten enbart igång när man har duschat, och har man gått på muggen och producerat otrevligheter så får man trycka igång en utblåsning. Fördelen med detta alternativ är att luftflödet i huset i övrigt påverkas ganska lite av den nya ventilationen, så man borde inte riskera att få baksug i skorstenen eller från köket.
Oavsett alternativ så tror jag att jag måste skaffa några tillluftsventiler. Luften i sovrummen på övervåningen känns väldigt torr, och det beror nog inte bara på att det är nya ytskikt.
1) Sätta i kallrasskyddet och sätta fläkten i kontinuerligt lågfartsläge med fuktstyrning. Då borde luftflödet hela tiden gå åt rätt håll och om man stänger av fläkten manuellt så stänger kallrasskyddet till.
2) Sätta i kallrasskyddet och sätta fläkten i fuktstyrt läge med manuell aktivering på återfjädrande strömbrytare. Då går fläkten enbart igång när man har duschat, och har man gått på muggen och producerat otrevligheter så får man trycka igång en utblåsning. Fördelen med detta alternativ är att luftflödet i huset i övrigt påverkas ganska lite av den nya ventilationen, så man borde inte riskera att få baksug i skorstenen eller från köket.
Oavsett alternativ så tror jag att jag måste skaffa några tillluftsventiler. Luften i sovrummen på övervåningen känns väldigt torr, och det beror nog inte bara på att det är nya ytskikt.
Nu sitter badrumsfläkten på plats. Den är kopplad i fuktstyrt läge med manuell aktivering på återfjädrande strömbrytare, och i kanalen sitter ett kallrasskydd. Det hela verkar fungera utmärkt och badrummet är numera torrt och fräsht utan att det rasar in kallluft. Kallrasskyddet är inte 100% tätt, men det är inte så att det stör heller. Håller man handen alldeles vid fläkten så känner man ett svagt luftdrag inåt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden