Bygger om ett gammalt garage till en gäststuga. Murade lättbetongblock på platta. Ska bli ett litet pentry och en fullt utrustat badrum. Nu funderar jag på hur jag ska ordna ventilationen innan jag slår på fasaden.

Givet är en fläkt i badrummet. Men sen är frågan om det är lönt med utsug vid pentryt också? Men vad kan behövas i övrigt av ventiler? Ska bli sovloft också kanske är bra att veta.

Jag skulle vilja kunna få till bra luftflöde vid behov, men annars kommer ju stugan stå tom under långa perioder. Finns funderingar på att ha en gasol eller fotogenkamin så bra luftombyte är viktigt.

Tips, förslag på vart jag bör ta upp för ventiler?

• Insida hel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle absolut satt in en fläkt i pentryt också. Skönt att slippa få upp stekoset på loftet.

Ok. Fler inputs för antalet ventiler och placering?

Ska du ha fläkt i pentryt skulle jag satt en ventil på höger sida av ytterdörren utifrån sett, sen en ventil endera precis utanför badrummet på långsidan eller på sovloftet.
Då har du en ventil för vardera fläkt och dessutom bra omsättning i övriga ytor med uteluft.
Sen att sätta ventilen på loftet är mer egentligen för att få ordentlig ventilation däruppe, startar fläkten i badrummet kommer luften ta närmaste vägen dvs ventilen på loftet.

• Gilla
cederbusch
  • Laddar…
Tack. Jättebra inlägg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.