För er med intressen av ventilation/energibesparing kanske:)
2-3,5 meter ner i backen ,200 mm pp rör som är 30 m långa verkar vara det optimala med lutning åt huset och en vattendränering närmast huset.

Hej,

Jag är lite nyfiken på detta i samband med att jag gräver upp tomten för omdränering. Är det någon som har praktisk erfarenhet av detta? Vad skulle en installation enligt rekommendationen landa på i pris? Såg att Rehau tillhandahåller system, men tycks ej finnas till försäljning i Sverige.

mvh
Johan

matsa79
Jag har ett sådant system och jag är väldigt nöjd, vi startade dock upp det i februari i år. När det var -12 ute fick vi in 5,8 grader varmt och nu när det närmar sig runt 20 grader ute så får vi in runt 10 grader. Vi har tre stycken rör som ligger med ca 70cm mellanrum och de är på ca 30 m styck.

//Mats

matsa79 skrev:
Jag har ett sådant system och jag är väldigt nöjd, vi startade dock upp det i februari i år. När det var -12 ute fick vi in 5,8 grader varmt och nu när det närmar sig runt 20 grader ute så får vi in runt 10 grader. Vi har tre stycken rör som ligger med ca 70cm mellanrum och de är på ca 30 m styck.

//Mats
Spännande. Vad för system använder ni? Visst är det väl -5,8 ni får in?
Kopplar ni förbi systemet då det är kring 10-20 grader ute för att inte kyla?

matsa79
Nej det var faktiskt 5,8 plusgrader, Vi var väldigt förvånade att temperaturen ökade nästan 18 grader. Vi har köpt vår jordvärmeväxlare från Mecvent och vi är som sagt väldigt nöjda hittills.

Vi har så vi kan ta luften direkt utifrån men det har vi bara använt ett fåtal dagar. Vi vill nu få in kyla i huset då det blir väldigt varmt när solen skiner.

//Mats

matsa79 skrev:
Nej det var faktiskt 5,8 plusgrader, Vi var väldigt förvånade att temperaturen ökade nästan 18 grader. Vi har köpt vår jordvärmeväxlare från Mecvent och vi är som sagt väldigt nöjda hittills.

Vi har så vi kan ta luften direkt utifrån men det har vi bara använt ett fåtal dagar. Vi vill nu få in kyla i huset då det blir väldigt varmt när solen skiner.

//Mats

Spännande, onekligen en otrolig värmeökning. Låter grymt.
Jag är inte helt införstådd med hur din jordvärmeväxlare funkar, kopplar man den till FTX eller till värmepannan? Om det är luften du tar in i huset som du förvärmer/kyler, är det inte risk för mögeltillväxt etc då det kondenserar i rören?

matsa79
Vi har en kombipanna (Genvex Combi 185) Den fungerar som ett FTX aggregat som har en FLVP påkopplat på frånluften. Vår jordvärmeväxlare är kopplad på inkommande luft. Jordvärmeväxlaren har två stycken brunnar, den första där luften kommer in och den ligger på ca 150 cm djup och den andra ligger på strax under 250 cm, det är alltså ett fall på mellan 2-3%. I den djupaste brunnen sitter en pump som pumpar bort all kondens. Jag räknar dock med att jag måste spola rent rören minst en gång vart annat år med en högtryckstvätt med rörrensningsslang.

Läser man rapporten så framgår det att markkanalerna per meter rör (som förväntat) tar upp lika mycket värme från marken som jordslingorna till en ytjordvärmepump.

Det blir mao inte mindre grävning, eller mindre maskiner, men har man redan FTX/FLVP så kan det nog vara ett komplement.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.