Demmpa skrev:
Om det blir ett synligt fettlager i imkanalen på ett halvår eller så, så är det antingen fel fettfilter, felkonstruerat eller dåligt underhållet. Ett fettfilter bör/ska rengöras ca varannan vecka, beroende på vad som steks och hur ofta.
Oj...här finns utrymme för förbättring från min sida inser jag...:o

osiris,

Du borde kunna använda kanalen till en riktig köksfläkt istället för kolfiltervarianten...som ju ärligt talat aldrig gjort någon glad. Prata med din sotare så kan h*n ge klart besked! :thumbup:

M
Lane skrev:
Nej, vi har orginalritningar, där finns inga ventiler i fasaden och det är ett byggsatshus monterat därefter. Ventilerna sitter i källarplan.
Ingen alliancefläkt, bara en vanlig fläkt man kan stänga av, men då blir det vidrigt inne. Ja så vi har ingen mrkanisk ventilation men genom att ha köksfläkten på 1an dygnet runt kommer det in friskluft via otätheter (innan även källaren). Vårt hus är byggt 69-70 aldrig ändrat, aldrig renoverat. Inget gjort alls.
Köksfläkten ÄR per definition en "mekanisk ventilation"

Paxman skrev:
Oj...här finns utrymme för förbättring från min sida inser jag...:o

osiris,

Du borde kunna använda kanalen till en riktig köksfläkt istället för kolfiltervarianten...som ju ärligt talat aldrig gjort någon glad. Prata med din sotare så kan h*n ge klart besked! :thumbup:
Problemet är hur man ska lyckas dra snyggt rör utan 18 böjar från fläkt till kanal...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixa en rostfri kanal som går vinkelrätt från den upprättstående delen av fläktkåpan? Inne i den drar du ett flexrör? Jag har ingen aning, men allt är ju möjligt. :thumbup:

Troligen kommer vi dock ha liknande problem när vi väl tar ned det monstrum till fläktkåpa förra ägaren snickrade ihop för fläkten.

Paxman skrev:
Fixa en rostfri kanal som går vinkelrätt från den upprättstående delen av fläktkåpan? Inne i den drar du ett flexrör? Jag har ingen aning, men allt är ju möjligt. :thumbup:

Troligen kommer vi dock ha liknande problem när vi väl tar ned det monstrum till fläktkåpa förra ägaren snickrade ihop för fläkten.
När jag pratade med Siemens så sa de att man förlorar effekt för varje böj... Vet inte heller om vår fläkt är så lämplig som frånluftsfläkt. Skulle hellre ha något som går tyst och kontinuerligt, som fresh intellivent... Vet någon om den kan/får monteras i kök? Behöver man ett rör till den om man monterar den vid ett runt hål? (tänker på tvättstugan som inte har en stor rektangulär ventil som den på bilden i köket)

Kan för övrigt berätta att frånluften med hjälp av självdraget blev lite bättre efter att jag rensade lite i kanalen...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
ja när den är på. tänkte mer som skillnad mot alliancefläktar som har ett ventilationsläge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.