Håller på att styra upp till- och frånluft hemma. Fresh känns ju helt rätt ur funktionsperspektiv.

Jag gillar t.ex. Intelliventfläkten som jag köpt och installerat väldigt mycket (tyst, konstant drift och fuktsensor, styrning via strömbrytare o.s.v.) - men den ser ut som en Netgear-router och den passar liksom inte riktigt in visuellt i vårt 1700-talshus...

4436_ab9b77c947c113f88d1fca24bd369b08.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma sak med deras tilluftsventiler - kondensskydd, ljuddämpning, partikelfilter verkar jättebra, men det här känns inte byggnadsvård:

1820_43bc75d51f829af99ec2c31a48bcb928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan byta ut gallret på utsidan mot något i metall eller gjutjärn, men på insidan sitter en del av funktionerna...

Ni med gamla hus, hur har ni gjort?
 
  • Gilla
245 Lux
  • Laddar…
Kondens/påfrostning är en stor risk med metall. Gamla sortens klaffventiler hade tex en asbetsskiva mot den kalla sidan just för att motverka detta. Resten är nog en prisfråga
 
exerg skrev:
Kondens/påfrostning är en stor risk med metall. Gamla sortens klaffventiler hade tex en asbetsskiva mot den kalla sidan just för att motverka detta. Resten är nog en prisfråga
Fast det är egentligen mest på insidan jag vill ha ett alternativ... Gallret på utsidan går att måla i fasadens färg så det gör egentligen inte så mycket om det är i plast...
 
Det är på insidan jag menade. Kall uteluft som kommer in gör ganska snart galler på insidan lika kall som luften är på utsidan. Hade det suttit på utsidan hade påfrostning varit i stort sett obefintlig.
 
Aha... Så valet är frusen kondens, plast eller asbest då? :)
 
Eller att gömma plasten bakom nåt som ser trevligare ut men utan att störa luftspridningen. Limma fast en cdskiva,glasspaket eller familjeporträttet eller w so ever på tallriken,Det behöver inte se ut som ett galler.:rolleyes:
 
Jag har gamla tilluftsventiler av gjutgärn i min bostadsrätt och trots de är öppna året runt så har jag inga problem med kondens, kan bero på att ventilhuset är 12 cm långt och är fastgjutet i väggen vilket gör att gallret får värme ifrån väggen.
Borde ju gå att göra likadant hos dig om det nu är ventilhuset som gör skillnad och om det går att få tag på nya sådana.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.