Håller på att styra upp till- och frånluft hemma. Fresh känns ju helt rätt ur funktionsperspektiv.
Jag gillar t.ex. Intelliventfläkten som jag köpt och installerat väldigt mycket (tyst, konstant drift och fuktsensor, styrning via strömbrytare o.s.v.) - men den ser ut som en Netgear-router och den passar liksom inte riktigt in visuellt i vårt 1700-talshus...
Samma sak med deras tilluftsventiler - kondensskydd, ljuddämpning, partikelfilter verkar jättebra, men det här känns inte byggnadsvård:
Man kan byta ut gallret på utsidan mot något i metall eller gjutjärn, men på insidan sitter en del av funktionerna...
Ni med gamla hus, hur har ni gjort?
Jag gillar t.ex. Intelliventfläkten som jag köpt och installerat väldigt mycket (tyst, konstant drift och fuktsensor, styrning via strömbrytare o.s.v.) - men den ser ut som en Netgear-router och den passar liksom inte riktigt in visuellt i vårt 1700-talshus...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma sak med deras tilluftsventiler - kondensskydd, ljuddämpning, partikelfilter verkar jättebra, men det här känns inte byggnadsvård:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan byta ut gallret på utsidan mot något i metall eller gjutjärn, men på insidan sitter en del av funktionerna...
Ni med gamla hus, hur har ni gjort?
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Fast det är egentligen mest på insidan jag vill ha ett alternativ... Gallret på utsidan går att måla i fasadens färg så det gör egentligen inte så mycket om det är i plast...exerg skrev:
Eller att gömma plasten bakom nåt som ser trevligare ut men utan att störa luftspridningen. Limma fast en cdskiva,glasspaket eller familjeporträttet eller w so ever på tallriken,Det behöver inte se ut som ett galler.
Jag har gamla tilluftsventiler av gjutgärn i min bostadsrätt och trots de är öppna året runt så har jag inga problem med kondens, kan bero på att ventilhuset är 12 cm långt och är fastgjutet i väggen vilket gör att gallret får värme ifrån väggen.
Borde ju gå att göra likadant hos dig om det nu är ventilhuset som gör skillnad och om det går att få tag på nya sådana.
Borde ju gå att göra likadant hos dig om det nu är ventilhuset som gör skillnad och om det går att få tag på nya sådana.
Klicka här för att svara