Ska byta en trasig frånluftsfläkt i tvättstugan mot en fresh intellivent, men funderar lite över hur tidigare ägare har tänkt... Frånluftskanalen är en skorstenspipa, men utanpå den har man byggt någon sorts kulvert. Kulverten är reglar och gips/spån med hål i väggen mot tvättstugan och hål in i murstocken. Är det ok att pumpa in fuktig luft i den eller kommer jag få fuktproblem där istället. Blr man sätta någon sorts flexrör mellan hålet till murstocken och hålet där fläkten ska sitta? (Måste nog riva delar av väggen då :-/). Har filmat lite för att det ska bli lättare att förstå...

https://www.dropbox.com/s/nvb8hzc3ty9uu5c/video%202015-09-06%2016%2005%2020.mov?dl=0

Redigerat:
Det bästa är ju om du slipper släppa ut luft/fuktig luft där det finns organiskt material och/eller via murstocken. Går det att ta hål genom yttervägg istället tex? Annars är ett alternativ att använda rör som du skriver, om det är utförbart.

Jonatan79 skrev:
Det bästa är ju om du slipper släppa ut luft/fuktig luft där det finns organiskt material och/eller via murstocken. Går det att ta hål genom yttervägg istället tex? Annars är ett alternativ att använda rör som du skriver, om det är utförbart.
Det finns en tilluftsventil i ytterväggen (som är från tiden innan det blev tvättstuga) som är stängd. Kanske den skulle vara ett bättre alternativ för fläkten (enda hindret är ett städ-/linneskåp som blockerar)...

Ja det vore smidigt, går det att flytta skåpet?

Jonatan79 skrev:
Ja det vore smidigt, går det att flytta skåpet?
Ja, kanske... Hur mycket fritt behöver man framför en frånluftsfläkt?

Det bör ju vara öppet framför så luftflödet inte stoppas delvis, hur tänkte du?

Ventilen på ytterväggen täcks idag av skåpets gavel, så frågan är hur långt det skulle behöva dras ut från väggen...

Om jag ändå ska ta ut luften genom skorstenen, finns det färdiga plåtar med hål (100 el 120 mm)? Då skulle jag kunna såga upp runt hålet - blir ju lite svårt att få till röret/slangen bakom annars...

Är det rör i skorstenen oxå?

Nej, det tror jag inte...

Har läst att man inte rekommenderar att släppa ut fuktig luft från badrum och tvättstugor i murstocken. Isf kör med rör där också för säkerhets skull om ni inte eldar förstås :)

Ah, detta blir (som allt med hus) värre och värre ju mer man lär sig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.