12 860 läst ·
24 svar
13k läst
24 svar
För mycket självdrag vid blåst/hårt väder?
Frågan är om vinden blåser in genom frånluften eller om det är tilluften som det blåser in genom.
Det borde vara lätt att kontrollera vid nästa storm.
Jag gissar att det är frånluftskanalerna som tar in luft och i så fall tycker jag Martenw:s råd låter bäst.
Det borde vara lätt att kontrollera vid nästa storm.
Jag gissar att det är frånluftskanalerna som tar in luft och i så fall tycker jag Martenw:s råd låter bäst.
Det problemet hade vi i vårt badrum som endast hade självdrag. Vid kraftigare blåst ute så sögs det in luft genom frånluftkanalen om vi hade badrumsdörren stängd. Nu har vi monterat en mekanisk fläkt i kanalen som ständigt går på ett grundvarv och problemet är borta. Dock igår när det blåste som bara den här så sögs det in luft som gjorde att fläkten nästan stannade ibland p g à luftmotståndet antar jag. Jag får kanske ställa upp grundvarvet så att den orkar trycka ut luften bättre.sblixten skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är inte så att det blir nån form av venturieeffekt när det blåser kanske då utformningen på avluften som spökar? Ev. så skulle man kunna använda ett dragspjäll som öppnar och suger tjuvluft i stället för att suga ur huset..
Jag tror mig ha hittat felet. Otippat. Huset fick treglasfönster nästan överallt några år innan vi köpte det, i januari 2014. Nu lyfte jag några MDF-lister runt ett fönster då jag övervägde att förlägga bredbandsfiber mellan vägg och fönster för att dölja bakom listen. Döm om min förvåning när drevningen är i princip obefintlig. Det här borde vara orsaken till att huset snabbt kyls när det blåser hårt, för vi har många stora fönster och tre balkongdörrar? Funderar på om inte detta kan räknas som dolt fel & täckas av försäkringen också? Suck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad skönt att ni hittade felet.
Ni kommer minska värmebehovet rejält.
Frågan är om ni måste komplettera tilluften på ventillationen.
Angående dolt fel så kan du ju alltid försöka prata med förra ägaren eller så fixar du det bara med tanke på hur litet jobb det förmodligen är.
Ni kommer minska värmebehovet rejält.
Frågan är om ni måste komplettera tilluften på ventillationen.
Angående dolt fel så kan du ju alltid försöka prata med förra ägaren eller så fixar du det bara med tanke på hur litet jobb det förmodligen är.
Funderar... Vi har elva fönster, stora, och tre balkongdörrar, där man måste bort med alla lister och kompletteringsdreva. Frågan är, drevningen skall ju vara runt karmarna både utifrån och inifrån, om man når in till karmarna ordentligt från insidan. Fönstren är ju djupt in i väggarna med breda fönsterbänkar/kanter. Utsidorna har popnitade lister så skall man dreva därifrån också så måste alla lister borras bort. Ser ut som att man gjort en extremt tunn drevning, bara från utsidan....sblixten skrev:
Borde fungera att dreva från insidan med lite pillande.
På frågan om det är ett dolt fel, så har jag ingen aning.
Jag gissar att det är dolt, men frågan är om det är ett fel.
Energideklaration kanske finns och stämmer, om det nu inverkar.
På frågan om det är ett dolt fel, så har jag ingen aning.
Jag gissar att det är dolt, men frågan är om det är ett fel.
Energideklaration kanske finns och stämmer, om det nu inverkar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden