Hej, var idag ifärd med att montera en ny fläkt i vårat badrum, det satt en Pax 231 med kallrasskydd som jag ville bytta ut till en intellivent 2.0. När jag tar lös fläkten upptäcker jag att det såg ut så här bakom:
DSC_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså ett glapp på 4-5cm och sen en rektangulär kanal, den tidigare Pax-fläkten hade ett rör på ca 25cm som bara var instoppat i den rektangulära kanalen. Kan jag göra så med den nya fläkten också? eller måste det bli tätt mellan den rektangulära och den runda? Fläkten jag sätter dit kommer att gå med kontinuerlig drift. Så fukten bör inte kunna "falla" baklänges.

Med vänlig hälsning
Jesper

Om det är plats till att sticka i ett rör i det fyrkantiga så gör det. Om fläkten går hela tiden så borde det inte komma in någon fukt :)

S
bara du inte börjar knäcka sönder det fyrkantiga eternitkanalen så.
tror det finns annars du fråga en plåtis å göra en övergång.
finns ju dom som tejpar med sivlertejp

• Gilla
Chris983
  • Laddar…
SBH skrev:
bara du inte börjar knäcka sönder det fyrkantiga eternitkanalen så.
tror det finns annars du fråga en plåtis å göra en övergång.
finns ju dom som tejpar med sivlertejp
Problemet är att jag inte får in någon övergång genom hålet i väggen

S
finns ju fusk variant med tejp å plast

Jo men jag kommer inte åt att tejpa runt kanalen den är ju inne i väggen.

Vad tror ni annars om att stoppa in ett rör ~25cm och köra fogskum runt om som tätar mot bef. kanal?

Jag tror att det kommer att fungera, men om det är en imkanal, så bör man kanske överväga en lösning med någon typ av bruk för att det inte skall vara eldfängt.
Edit: Aha, badrum-inte imkanal.

Det är en kanal som går.hela vägen upp och ut genom skorstenen.

Vad är en imkanal?

En imkanal är kanalen från en köksfläkt. De måste vara brandskyddade enligt några regler som jag inte har i huvudet.

Jag har själv gjort såhär: avlägsnat allt skräp och löst. Stoppat in ett ventilationsrör i plast 100mm. Sågat av i längd, fixerat i läge och fyllt mellanrummet runtom med fogskum i flera omgångar för att undvika hoptryckning. Skurit av överflödet och täckt med putsbruk. Blev kanonbra!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.