Hej. Har en kolfilterfläkt från Ikea monterad i ett köksskåp. Till den är det anslutet en flexibel slang med innerdiametern 150 mm. Den går igenom skåpet och ut genom ovansidan. Där vill jag avsluta den på ett snyggt sätt och har tänkt montera ett luftdon som jag skruvar i taket på skåpet och ansluter röret till. Nu behöver jag tips på vilken dimension av don som passar på slangen. Köpte ett frånluftsdon på Biltema som skulle vara 150 mm men själva anslutningen var bara 125 mm. Vad ska jag köpa för nått. Tips mottages gärna

S surfarn skrev:
Hej. Har en kolfilterfläkt från Ikea monterad i ett köksskåp. Till den är det anslutet en flexibel slang med innerdiametern 150 mm. Den går igenom skåpet och ut genom ovansidan. Där vill jag avsluta den på ett snyggt sätt och har tänkt montera ett luftdon som jag skruvar i taket på skåpet och ansluter röret till. Nu behöver jag tips på vilken dimension av don som passar på slangen. Köpte ett frånluftsdon på Biltema som skulle vara 150 mm men själva anslutningen var bara 125 mm. Vad ska jag köpa för nått. Tips mottages gärna
Jag var nog lite otydlig med min fråga. Iaf så löste jag det själv och detta har jag lärt mig. Vissa köksfläktar levereras med 150 mm anslutning. Detta är en gammal standard som passar med äldre tiders spiro som var 150. Nuförtiden är standarden 125 och 160 mm. Detta gör att det mesta man kan köpa som anslutning inte passar. Man kan då köpa en övergång från 150 till 160 om man vill. eller gå ner i dimension till 125 för att sen sätta på en köksanslutning (stos) som monteras i tak eller vägg. Jag hade dåligt med tid och inget behov av att göra det med prylar avsedda för imkanaler, så jag köpte en tallriksventil som jag monterade i skåpet istället. Den hade dimensionen 150 mm och passade direkt på slangen. Tallriken gör sen så att luften inte sprutar upp i taket utan istället sprids som i en ring ovanför skåpet. Fläkten är av det kraftigare slaget och gör så att tallriken "dallrar" en del men detta är inget som man ser eller påverkar funktionen. En inte helt perfekt lösning men den får duga :)

• Gilla
tompeh65
  • Laddar…
Man bör vara lite försiktig att sätta fler grejer i luftströmmen som kan bromsa flödet. Kolfiltret har redan minskat suget med bortåt hälften. Skulle du tex ha fläkten "Underverk" så skulle den gett 630 kubikmeter luft/timme friblåsande. Med kolfiltersatsen monterad ger den 365 m3/tim och att minska det ytterligare,även om det är en tallriksventil,förfelar funktionen ytterligare. Har du tex fläkten "utdrag" eller "Lagan" vilka klarar sitt utsug med mindre luft blir det inte riktigt så illa. "Utdrag ger 340m3/tim och med kolfiltret 140 m3/tim och med den luftmängden bromsar inte ventilen lika mycket. Med lagan mindre ändå. Huvudsaken att den fungerar för dig. https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50401383/

E exerg skrev:
Man bör vara lite försiktig att sätta fler grejer i luftströmmen som kan bromsa flödet. Kolfiltret har redan minskat suget med bortåt hälften. Skulle du tex ha fläkten "Underverk" så skulle den gett 630 kubikmeter luft/timme friblåsande. Med kolfiltersatsen monterad ger den 365 m3/tim och att minska det ytterligare,även om det är en tallriksventil,förfelar funktionen ytterligare. Har du tex fläkten "utdrag" eller "Lagan" vilka klarar sitt utsug med mindre luft blir det inte riktigt så illa. "Utdrag ger 340m3/tim och med kolfiltret 140 m3/tim och med den luftmängden bromsar inte ventilen lika mycket. Med lagan mindre ändå. Huvudsaken att den fungerar för dig. [länk]
Vi har fläkten underverk och den blåser utav bara tusan. Vi har en häll med två plattor under så jag tror nog det blir bra, men förstår vad du menar. vi får se hur det blir. kanske får anledning att ändra på detta i framtiden

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.