1 294 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
FTX kylning.
Ska bygga FTX i min gamla kåk och är intresserad av att stoppa in kylbatterier systemet. Huset är på 140 kvm. Hur bra kylning kan man få via ftx, är det bara stoppa in flera kyl-batterier till man får önskad effekt? Ett batteri är ju på knappt 2 kw.
Fläktkonvektor t.ex: https://www.aircoil.se/uploads/pdf/Aircoil_Folder_Flaktkonvektorer_2016_Ny.pdf om du kan styra så den får lagom kallt kylvatten så inte kondensskålen svämmar över. Luft/luft värmepump om du drar ut kondensslangen genom väggen är kanske det billigaste sättet om du inte har kylvatten från borrhål el likn. Den ventilationsluft som du genom vvx:en blåser in i rummet skulle inte ge nån märkbar kyleffekt. Sänker du inblåsningstempen 10 grader kyler du inte i stort sett bort mer värme än vad klockradion o mobilladdaren alstrar
(eller i siffror ca 150w)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske lite off topic men...J jacha skrev:
Kolla först att FTX-aggregatet har någon slags sommar-bypass.
Dvs att det inte värmer upp tilluften i onödan svala sommarnätter,
när man vill att den svalare uteluften skall kyla ner inomhus, så man blir av med middagshettan.
Något jag missade att beställa till vår FTX, och har ångrat ibland när man ligger och vrider sig och undrar varför det är lika hett inne mitt i natten som på dagen.
Klicka här för att svara