Jag har en entreprenör på plats som har påbörjat installation av FTX i lillstugan. Båda rören för av- och uteluft sitter monterade med hålband dikt an träregel. Rören i övrigt är väl isolerade och skarvar tejpade. Utrymmet är ett varmt utrymme. Jag är nojjigt över att det finns risk för kondensbildning. Tacksam för feedback.

• Ventilationsrör monterat med hålband nära en träregel, väl isolerat och tejpade skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade FTX-ventilationsrör monterade mot träregel i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte bättre att framföra dina funddringar till entreprenören?

Robblund Robblund skrev:
Är det inte bättre att framföra dina funddringar till entreprenören?
Vilket ger svaret att allt är lugnt. Det finns en viss poäng att fråga tredje part.

• Gilla
AAT
  • Laddar…
L lillskopa skrev:
Vilket ger svaret att allt är lugnt. Det finns en viss poäng att fråga tredje part.
Menar bara att om det är en seriös firma så borde dom veta vad dom gör.
Om du frågar att du är orolig över kondens så får du väl väga svaret du får..

Jo, men det är svårt att veta själv när man inte har erfarenhet av montering av vent. Rören byggs sen in i väggen så det finns ingen möjlighet att hålla koll över tid.

Både ute- och avluften blir väldigt kalla. Om de förläggs i varmt utrymme är det viktigt att de isoleras med diffusionstät kondensisolering. 30mm bör räcka om du inte bor i norra Sverige. Fråga vilken isolering de använt sig av.

Lizzardo
Jag skulle inte godta det där, speciellt med tanke på att det ska byggas in i vägg.
Isoleringen måste vara tät så du har risk för kondens.

Ser lite konstigt ut att man är så duktig med isolering med dubbla lager/tejpade skarvar och sedan inte kapat bort träregel eller flyttar ut kanalen lite för att få plats med isoleringen.
Hur stor risk det är för kondens beror på många faktorer men helt klart är det "fel" gjort

Ser någon vad det är för isolering?

Ser ut att vara någon typ av cellgummi-isolering, Armaflex är mest kända varumärket men det här ser inte ut som det.
Smidigt materialval för en diffusionstät (kondens) isolering.

Vibrerar spirorör? Då finns det risk för stomljud när röret liggermot träregeln.

Lizzardo
T Telefu skrev:
Vibrerar spirorör? Då finns det risk för stomljud när röret liggermot träregeln.
Nej de vibrerar inte om man inte gjort något alldeles galet

Det är dubbla lager armaflex.

Jag har sett till att alla skarvar är tejpade samt att det är ordentligt tejpat med t-flex i skarv mellan regel och armaflex samt att glipor mellan regel och armaflex minimerats med kompletterande armaflex. Rören går ner i grunden (varmgrund) och det finns möjlighet att ta bort trossbottenskivorna och isolering i facken för genomföringen för att komma åt att inspektera nedersta regeln. Det är ingen bekväm manöver, men det går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.