Hej! Bor i radhus med samfällighet där värmen är luftburen. På vind sitter ett värmeväxlarhus med två kammare. I ena kammaren sitter två radialfläktar och i andra kammaren sitter själva värmeelementet (värms av central fjärrvärme). Nu till saken. Dessa radialfläktar verkar vara av sämre kvalitet och tyvärr ägs värmesystemet av samfälligheten och inte de individuella husägarna. Min fläkt har alltid haft någon form av missljud och varje gång ska den renoveras av samfällighetens handy-man. Jag vet inte om man köper billiga lager, om fläktarna är av dålig kvalitet eller vad det nu är men det uppstår det ena missljudet efter det andra och det är en omständigt process varje gång då herr handy-man dels inte tror på en när man säger att det låter illa, det ska lyssnas och mixtras på vinden, och när man väl får den utbytt så får man en "renoverad" i retur som antingen redan har lagerljud eller får något annat missljud inom ett halvår.

Jag vill nu uppgradera denna lösning helt till något modernt. Antingen om jag kan hitta radialfläktar i liknande mått och montera dessa med adapter. Alternativt bygger jag om värmeväxlaren så det passar med en eller två kanalfläktar. Vad ska jag tänka på? Vilka fläktar låter mer eller mindre? Klarar vissa fläktar mottryck bättre eller sämre?

Tack på förhand

Tyvärr låter dem flesta fläktar nästa lika mycket om det krävs lite högre tryck.
Antar att det sitter små radialfläktar med F-hjul (framåtböjd skovlar) dessa är valda för att dem ger bra tryckhöjning, en kanalfläkt klarar oftast inte av det utan att ge mer ljud.
Hur kommer ljudet ner till dig?
Är det via donen så är det extra ljuddämpare på¨kanalerna som är lösningen.
Är det vibrationer/stomljud då är det nya fläktar och/eller vibrationsdämpning man skall titta på.

Tack för svaret. Nya radialfläktar var ju dels inte så lätt att hitta och de jag sett på nätet var dyra. Skjuts på framtiden om det inte dyker upp en billigare lösning. Ska testa att byta kondesatorerna också, tycker de har problem att spinna upp på transformatorns två lägsta lägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.