Hej, kul att vara här. Dags för renovering av köket! En del av den operationen är att ersätta överskåpen med hyllor och då också installera en ny fläktkåpa. Enligt brf:en så måste det vara en utan motor. So far so good.
Jag ska, förstås med hjälp av ett proffs, byta ut den trötta gamla kanalen som går från väggen till överskåpet till någon snyggare, mer industriellt, då det är en gammal fabrikslägenhet i två plan.

Lekman som jag är så har jag ingen aning om hur det ska göras och jag litar inte på att de norska hantverkarna kommer ge mig det bästa förslaget, snarare det dyraste och enklaste...

Jag tänkte kanske att svartlackade spirorör ner i en passande kåpa kan vara en bra idé? Vad tycker forumet?
Hur skulle man få gjort en snygg men inte allt för dyr övergång från befintlig kanal uppe i hörnet till ett spirorör som böjer av nedåt? Den nya kåpan ska sitta ungefär där dn gamla sitter, nåon decimeter åt vänster bara.

Kom gärna med andra förslag eller inspel. Om ni vet om en passande svart kåpa som inte kostar skjortan (helst så billig som möjligt) så uppskattas det också. Har hittat en svart som denna som jag får billigt pga av en repa i lacken. Borde vara enkelt att fixa.
Rostfri fläktkåpa utan motor för köksrenovering, med synliga repor i lacken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut nu.
Bild på en silverfärgad flexibel ventilationskanal monterad från vägg till överskåp i kök.
Skapa konto
Närbild av röd apparat med CE-märkning och diagram, ansluten med kablar, potentiellt en del av ett ventilationssystem.
Skapa konto
Ett befintligt ventilationsrör i kök som ansluter till en vägg, behov av renovering och estetisk uppgradering föreslås.
Skapa konto
Kökshörn med gammal ventilation och överskåp inför renovering för installation av spirorör och ny kåpa.
Skapa konto
Gammalt kök med vita överskåp och fläktkåpa före renovering.
Skapa konto

Tacksam för svar. Söke en timme utan att hitta något. Beklagar om jag ställer en fråga som det redan finns svar på. Mvh O

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.