Har höjt upp fläkten en bit för att den satt bedrövligt lågt, upptäckte då att passformen var bedrövlig.
Spisfläkten är en Gorenje kd 810 e.

Sitter det rätt typ av rör?

Hur gör jag för att få det tätt?

Vit plastdel till spisfläkt, 50 mm i diameter, tidigare tätad med tejp, dålig passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna delen sitter ovanpå fläktmotorn, 50 mm i diameter, tätad med tejp tidigare.
Flexibelt ventilationsrör med dålig passform och tätning för spisfläkt, 50 mm i diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den vita delen gick in i denna, ca 55 mm i diameter.
Bild på ett flexibelt metallrör som är dåligt tätat vid anslutningen, används tillsammans med spisfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna gick in i delen på bilden nedanför, kanske inte helt tätt.
Höjd ventilationsfläkt med synlig anslutningsrör och spår av tejp, intill rökdetektor på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
55 mm ? är det inte 125 eller 160 mm
 
Det är väl bara diameterövergången som är tokig, borde varit en 150 mm till om det är 125 mm i taket.
150 är ett gammalt mått, det är 160 idag.

Protte
 
Kolla så du har rätt övergång. Har för mig att det skall vara 150mm på fläkten. Kan vara att de satt en 160 då den går på utsidan.
 
J jonaserik skrev:
55 mm ? är det inte 125 eller 160 mm
Jo naturligtvis, saknas en 1 framför båda.

Har löst de nu. Fick bli en ny adapter, ny flexibel slang och en ny packning som saknades.

Mycket jobb för att att höja fläkten en bit men skönt när det är klart!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.