14 957 läst ·
19 svar
15k läst
19 svar
varvtalsregulator på badrumsfläkt
PAX har fläktar med lågvarvig konstantdrift, som sen kan ökas med knapp eller fuktsensor. Det kanske kan vara en variant?
Kör själv dess i badrum och toalett för att få ett grundflöde. På toa går den bara på lågvarv, i badrummet ökar den då man duschar/badar.
Kör själv dess i badrum och toalett för att få ett grundflöde. På toa går den bara på lågvarv, i badrummet ökar den då man duschar/badar.
Larsa skrev:
Okej. Innebär det med den regulatorn inte kommer att gå att ha fläkten på lågvarv då det står att den förbrukar 25W? Gissar att det är på max belastning så 20W bör ju vara bara marginell skillnad i varvtal?E etompau skrev:
jag har en pax i ett annat badrum vilket fungerar fint. Men i detta badrum vill jag kunna forcera på grund av att vi har en bastu där. Men om det inte går att lösa med den fläkt jag har + en regulator som passar i den nuvarande ramen för brytare så kanske det får bli en automatisk fläkt. Men hur skapar man forcering på dessa automatiska fläktar med knapp?
Jaha, men det låter ju kanon. Då ska jag testa det. Trodde att det är risk för att regulatorn matar fläkten med för mycket ström vilket skulle kunna förstöra motorn.. Tack!E etompau skrev:
Klicka här för att svara