Jag skulle vilja dra om frånluftsventilationen i tvättstugan en liten bit i samband med ombygge och har inte arbetat med ventilationsrör tidigare. Se bilden för hur nuvarande ventilation ser ut. Den högra kanalen (rektangulär ca 10x16 cm) som kommer från den gamla frånluftsfläkten går efter böjen i bilden upp genom taket i betong. På ovansidan av taket/golvet fortsätter det som ett runt 125 mm rör.

Jag skulle vilja dra om kanalen så att den från den punkt den går upp genom taket går rakt iväg åt höger i bild. Vad är bästa sättet att göra detta? Jag tänker att jag ska kapa och plocka bort så mycket det går av den gamla kanalen och sedan bara sticka upp nippeländen av en rörböj inuti kanalen genom taket. Tror ni att det funkar att göra så även om en bit av den gamla rektangulära kanalen sitter kvar, dvs att man bara tar hål i undersidan på kanalen? Eller måste den gamla kanalen plockas loss helt från röret genom taket och hur gör man i så fall det? Jag antar att de är ihopnitade.

Jag skulle vilja ha lite råd om vad jag kan förvänta mig innan jag börjar kapa den existerande ventilationen.

• Bild av befintliga rektangulära frånluftsventilationsrör i tvättstuga före ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tankar om detta?

Jag undrar också vad som är bästa verktyget för att såga i dessa kanaler? Hoppas någon kan komma med något tips.

B bjove skrev:
Jag undrar också vad som är bästa verktyget för att såga i dessa kanaler? Hoppas någon kan komma med något tips.
Multiverktyg med metallblad fungerar bra när det sitter monterat som ovan.

F falkn skrev:
Multiverktyg med metallblad fungerar bra när det sitter monterat som ovan.
Bra, det var det jag hade tänkt prova!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.