Hej,
är det någon som vet om man kan sätta en extren varvtalsregulator på en vanlig badrumsfläkt? Drar fläkten mindre energi när man varvar ner, eller är det rent energiförlust i den här regulator?

tack
Olivier

Varför? Vad gör en varvtalsregulator?

Jag måste fråga eftersom jag själv snart ska se över min ventilation och har hört ordet ett antal gånger.

med en varvtalsregulator kan man regulare hur snabbt fläkten snurar rund.....

Tänk på att alla typer av badrumsfläktar inte går att varvtalsreglera genom att sänka spänningen.
Har du en PAX så har jhu PAX själv regulatorer som passar.

Effektbehovet minskar om du sänker farten, hur mycket är det lite svårare att säga.
Och från början så drar en badrumsfläkt rätt lite effekt (och rätt lågt flöde) så finns inte så mycket att minska på.

Pax säger att deras fläkt drar 4W. Det låter mindre än det standby-ljuset på min tv....

Ändå låter det bra att ha fläkten på lågvarv (knapp ett) och full kapacitet (knapp två) när man sätter sig för att skapa någonting....

Olivier

Antar att du har någon pax200 då.
Som du ser på deras information ger den 90m3/h friblåsande (alltsu lös i handen) sätter du på lite kanaler faller fort det flödet (och mer ljud alstras i fläkten ibland).
Så tänk på at om du varvtalsreglerar fläkten att flödet faller fort ner mot inget alls.

Och att spara effekt på 4W säger sig själv att det händer itne så mycket :)
Tänk också på att det nog bara funkar med PAX-egen varvtalsregulator, många andra fabrikat klarar inte av att reglera en så lite effekt bra.

Största anledning till en varvtalsregulator på fläkten är väl som sades tidigare att ljudnivån minskar, vilket kan vara skönt ibland

Kör man med takfläkt så hörs den knappt oavsett varvtal, och effekten som fläkten drar är försumbar. Däremot så är luftflödet, och därmed energiförlusten betydande på fullt varv, medan vid lågt varv ger den en mer rimlig luftomsättning när man inte behöver evakuera fukt.

Varvtalsregleringen använder jag till att uppnå önskad luftomsättning både under duschning samt när mer normal luftomsättning räcker.

Tompa

Följer Tompas tanke lite där.
Helre en anläggning med tyst fläkt (och ljudfälla) än att minska hastigheten på en lite fläkt för att den låter.
Nu är det inte alltid praktiskt genomförbart att montera en kanal- eller takfläkt och då får en "badrumsfläkt" duga.

en varvtalsstyrd fläkt är oxå nåt man använder som kallrasspjäll... istället fär att ha ett spjäll i kanalen eller en solfjäder som löser ut..

B
Hej
Ville inte starta nån ny tråd utan frågar här eftersom min fråga är snarlik.
Jag har 3 kyl/frysar bredvid varann inbyggda och det blir jättevarmt bakom dessa.
Ventilationen fungerar inte så bra som tillverkarna rekommenderar med galler ovanför varje enhet.
Nu har jag funderat på att montera in en enkel Fresh inbyggnadsfläkt typ värmeförflyttare så att det varma luften sugs in i fläkten och blåses ut via gallren ovanför enheterna. Det räcker med en fläkt eftersom det är fritt mellan dessa bakom enheterna.
Kruxet är att det varma luften blåses ut på nån minut och efter det så jobbar fläkten i onödan.
Ett annat problem är ljudet.
Jag funderade på nån timer som sätter på/av fläkten men som sagt, ljudet kommer att störa i längden.
Det som kanske hade varit bra är att sätta en varvtalsregulator så den går på lägsta möjliga fart så det blir en saktare flöde men hur blir det med ljudet o håller det i långa loppet?
Tack så länge

Låter som en enkel datorfläkt på 12 V skulle funka. Lätt att varvtalsreglera och även bygga någon timer/termostat till.

Jag lånar denna tråd också.

jag har en Fresh kanalfläkt TF100 monterad i ett innertak i källarbadrum. Denna styrs idag med en på/av-knapp men jag skulle vilja kunna styra den steglöst för att kunna ha den gåendes konstant på lågvarv.

Min fråga är om jag kan använda en annan regulator än Fresh egna till detta? Detta på grund av att brytaren idag sitter i en Schneider 4-vägs ram på väggen, och jag vill ha in regulatorn där. Schneider har egna regulatorer men dessa verkar ha fel specifikationer?

Är regulatorn gjord för styrning av motorer och klarar effektbelastningen så bör det funka.

E etompau skrev:
Är regulatorn gjord för styrning av motorer och klarar effektbelastningen så bör det funka.
Okej. Men är rädd att regulatorn ger för mycket ström i följande fall:
Fläkten är denna
Regulatorn är t.ex. denna
Eller skulle detta funka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.