Hej!

Ni som kan ventilation, är nyfiken på en sak. Vi har en passage till det som förut var garaget. Passagen är inomhus och gränsar till gamla pannrummet. I passagen finns en ventilationslucka till en gammal tegelkanal. Det finns ett starkt utsug i kanalen. Hur kan det vara så? Huset är från 62 och inte överdrivet tätt. Dessutom har jag fläkt i badrummet och köket på och ändå är det utsug.

Jag tycker det är bra eftersom jag ska sätta ventiler i sovrummen men undrar bara hur det kan vara så starkt utsug utan fläkt.

Använder någon av fläktarna kanaler i murstocken?

Är det en skorsten det du menar med tegelkanal , vad värmer du med, ved/olja går det ut i skorstenen

Ja jag menar skorsten. Jag tror inte att köksfläkten använder den skorstenen men är osäker. Utsuget är oavsett om fläkten i köket är på. Uppvärmning är en vattenberedare med elpatron till radiatorer.

Grattis, du har ett fungerande självdrag. Är det varmare inne än ute så kommer luft att sugas ut genom långa ledningar som denna. Drivkrafterna är flera, men generellt så kan man säga att stor temperaturskillnad, lång kanal och vertikal kanal leder till stort drag.

Köket ska ha egen pipa ut i himlen, sen värms skorstenen av övrig ventilation och ibland kan det bli ett bra drag med självdrag, sätt en ventil och stryp lte efter vad själv vill ha i drag/vent

Okej intressant, visste att temperaturskillnad kunde leda till utsug men att en lång vertikal kanal också kunde bidra var nytt. Tack för info.

J jonaserik skrev:
Köket ska ha egen pipa ut i himlen, sen värms skorstenen av övrig ventilation och ibland kan det bli ett bra drag med självdrag, sätt en ventil och stryp lte efter vad själv vill ha i drag/vent
Jag kände lite på sidan i kanalens öppning och var förvånad över hur varmt det var. Men det är. Ju logiskt med tanke på all varmluft som strömmar ut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.