1 212 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Utsug i gammal tegelkanal
Hej!
Ni som kan ventilation, är nyfiken på en sak. Vi har en passage till det som förut var garaget. Passagen är inomhus och gränsar till gamla pannrummet. I passagen finns en ventilationslucka till en gammal tegelkanal. Det finns ett starkt utsug i kanalen. Hur kan det vara så? Huset är från 62 och inte överdrivet tätt. Dessutom har jag fläkt i badrummet och köket på och ändå är det utsug.
Jag tycker det är bra eftersom jag ska sätta ventiler i sovrummen men undrar bara hur det kan vara så starkt utsug utan fläkt.
Ni som kan ventilation, är nyfiken på en sak. Vi har en passage till det som förut var garaget. Passagen är inomhus och gränsar till gamla pannrummet. I passagen finns en ventilationslucka till en gammal tegelkanal. Det finns ett starkt utsug i kanalen. Hur kan det vara så? Huset är från 62 och inte överdrivet tätt. Dessutom har jag fläkt i badrummet och köket på och ändå är det utsug.
Jag tycker det är bra eftersom jag ska sätta ventiler i sovrummen men undrar bara hur det kan vara så starkt utsug utan fläkt.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grattis, du har ett fungerande självdrag. Är det varmare inne än ute så kommer luft att sugas ut genom långa ledningar som denna. Drivkrafterna är flera, men generellt så kan man säga att stor temperaturskillnad, lång kanal och vertikal kanal leder till stort drag.
Jag kände lite på sidan i kanalens öppning och var förvånad över hur varmt det var. Men det är. Ju logiskt med tanke på all varmluft som strömmar ut.J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
