Hej! Håller på o byter kök och har stött på ett problem. Som bilden nedan illustrerar är den nuvarande placeringen av imkanalen mitt i skarven av två st skåp. Jag har tyvärr inte marginal att sätta 90 böjar då det är 10.5 cm mellan tak och överdelen på skåpen så kanalen måste med andra ord flyttas eller så får vi designa om köket (vilket är lite sent då de är här).
Min plan är att såga upp ett nytt hål 15-30 cm till vänster (sett från ritningen) beroende på hur lätt nuvarande im kanal går att "knuffa" ditåt och bara placera om den. Det finns inga hinder på kallvinden ovanför, röret är i nuläget vinklat o inte speciellt stumt utan kommer nog utan vidare gå att flytta den distansen.
Frågeställningen är väl bara om jag utan vidare får göra denna ändring eller om det måste kapas, sätta en excenter av något slag, isoleras om samt skicka in till kommunen om lov för detta?
Mvh Fredrik
Min plan är att såga upp ett nytt hål 15-30 cm till vänster (sett från ritningen) beroende på hur lätt nuvarande im kanal går att "knuffa" ditåt och bara placera om den. Det finns inga hinder på kallvinden ovanför, röret är i nuläget vinklat o inte speciellt stumt utan kommer nog utan vidare gå att flytta den distansen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågeställningen är väl bara om jag utan vidare får göra denna ändring eller om det måste kapas, sätta en excenter av något slag, isoleras om samt skicka in till kommunen om lov för detta?
Mvh Fredrik
Redigerat:
Om en ventkanal går att flytta 15-30cm bara genom att trycka på den så har du defenitivt problem någon annanstans.
Se till att säkra den så den sitter fast ordentligt.
Flytten fixar du lätt med 2 essböjar
Se till att säkra den så den sitter fast ordentligt.
Flytten fixar du lätt med 2 essböjar
Nej det är klart den inte kommer sitta så löst, lite lätt överdriver. Men röret sitter fast med ett metallband (vet inte vad det heter) o skriv i relgel precis ovanför kökstaket, Det är ju bara att lossa den fästningen o flytta på hela kanalen då nästa fästpunkt är 1.5-2 meter högre upp i yttertaket. Skrev att jag skulle göra nytt "hål" men det blir ju att såga upp 35 cm i taket så man kan flytta kanalen hela vägen o sedan täppa till allt igen ovanifrån isfLizzardo skrev:
Klicka här för att svara