4 613 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Stänga av fläkten till luftburen värme sommartid?
Hej,
Mitt hus har en frånluftvärmepump (NIBE P310) och på den sitter en värmeväxlarenhet med fläkt (Östberg), utomhusluft passerar genom värmeväxlaren och sedan ut i husets olika rum.
Fråga: Kan jag stänga av fläkten i värmeväxlar-enheten sommartid utan att få sämre inomhusklimat?
Min teori är ju att frånluftsvärmepumpen suger ut luft, och ny luft kan passera in genom det avstängda värmesystemets kanaler.
Vad tror ni?
Mitt hus har en frånluftvärmepump (NIBE P310) och på den sitter en värmeväxlarenhet med fläkt (Östberg), utomhusluft passerar genom värmeväxlaren och sedan ut i husets olika rum.
Fråga: Kan jag stänga av fläkten i värmeväxlar-enheten sommartid utan att få sämre inomhusklimat?
Min teori är ju att frånluftsvärmepumpen suger ut luft, och ny luft kan passera in genom det avstängda värmesystemets kanaler.
Vad tror ni?
Har man luftvärmeaggregat så behöver även tilluftsfläkten gå för att det ska bli rätt ventilation i huset. Det är ännu viktigare på sommaren att fläktarna fungerar eftersom den termiska ventilationen minskar när det är lika varmt ute som inne. Däremot kan man ha cirkulationspumpen helt avstängd om det inte behövs någon värme på sommaren.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I ett hus med bara frånluftsvärmepump kanske man har tio friskluftsventiler i olika rum och var och en är 100 mm diameter. Stor skillnad om man har tilluft i bara ett långt rör, ger tryckförluster och tilluftsfläkten behövs för att nå normenlig ventilation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden