6 957 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Elektroniskt styrda spjäll i FTX-system
Jag har haft en del kontakt med Intelmann som säljer spjället i första inlägget. De hävdar att de har sålt tusentals av dessa spjäll under de senaste tolv åren och inte har haft en enda reklamation eller ens klagomål. Det låter kanske lite för bra för att vara sant, men även om det bara är nästan sant så är det ändå en imponerande driftssäkerhet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, vårt FTX-aggregat, ett Renovent 300 sålt av Fresh,FrittDrag_II skrev:
drar enligt bruxen 18 - 20 W i det läge vi kör.
Det blir 160 - 170 kWh/år.
Mycket intressant! Jag har själv gått i samma tankar.
Jag skulle tro att moderna spjäll med steg/ec motorer är pålitliga. Däremot kan sensorer bråka, bli igensatta av damm etc. Moderna gas/partikelsensorer har inte oändlig livslängd heller.
Jag tror som andra att energibesparingen är svår att räkna hem, men komfort är ju värt att investera i också. Man kanske kan få motorerna i aggregatet att räcka längre om dom inte får jobba så hårt? Det är ju värt en del pengar också.
Jag skulle tro att moderna spjäll med steg/ec motorer är pålitliga. Däremot kan sensorer bråka, bli igensatta av damm etc. Moderna gas/partikelsensorer har inte oändlig livslängd heller.
Jag tror som andra att energibesparingen är svår att räkna hem, men komfort är ju värt att investera i också. Man kanske kan få motorerna i aggregatet att räcka längre om dom inte får jobba så hårt? Det är ju värt en del pengar också.
Jag har hunnit fundera några varv till på det här och det som inte slutar skava är givetvis tanken på att montera in något i väggarna som man sedan inte kommer kunna reparera.
Men då slog det mig att det borde inte vara nödvändigt. Normalt i FTX-system reglerar man ju flödena med ställbara don. Varför skulle det inte gå att ha elektriskt ställbara tillufts- och frånluftsdon? På det viset kan man få sin automatiska styrning utan att behöva bygga in något känsligt i konstruktionen. Donen är ju enkelt utbytbara den dagen de går sönder.
Nackdelar jag kan tänka mig är att donen blir stora och klumpiga om de ska rymma elektrisk manövrering. En annan nackdel skulle kunna vara högre ljudnivå när strypningen sitter närmare rummet.
Ett större problem är att jag inte hittar några elektriskt styrda don alls. Antagligen är jag dålig på att googla för det verkar orimligt att jag är den förste som kommer på detta. Är det någon som känner till några elektriskt ställbara don och var man får tag i dem?
Men då slog det mig att det borde inte vara nödvändigt. Normalt i FTX-system reglerar man ju flödena med ställbara don. Varför skulle det inte gå att ha elektriskt ställbara tillufts- och frånluftsdon? På det viset kan man få sin automatiska styrning utan att behöva bygga in något känsligt i konstruktionen. Donen är ju enkelt utbytbara den dagen de går sönder.
Nackdelar jag kan tänka mig är att donen blir stora och klumpiga om de ska rymma elektrisk manövrering. En annan nackdel skulle kunna vara högre ljudnivå när strypningen sitter närmare rummet.
Ett större problem är att jag inte hittar några elektriskt styrda don alls. Antagligen är jag dålig på att googla för det verkar orimligt att jag är den förste som kommer på detta. Är det någon som känner till några elektriskt ställbara don och var man får tag i dem?
Finns don med inbyggd VAV funktion men inga i storlek som fungerar med bostäder, är mest för större kommersiella lokaler.B blumenthal skrev:Jag har hunnit fundera några varv till på det här och det som inte slutar skava är givetvis tanken på att montera in något i väggarna som man sedan inte kommer kunna reparera.
Problemet är lite också att du kan inte bara sätta några VAV don och resten vanlig don då flödet i dem vanliga donen kommer variera efter hur mycket VAD donen öppnar/stänger.
Jag har med funderat lite på detta då jag funderar på att lösa två problem i ett med att installera FTX. Dvs både ventilation och kyla. Tanken är då att överdimensionera aggregatet så man kan trycka in mer kall luft under de dagar då man verkligen vill ha kylan. Därmed även kanske att man behöver/vill styra flödena lite mer så att det faktiskt kommer mer kyla dit man vill ha den. Men jag har inte riktigt kommit längre än att börja fundera på det.
Det är vad jag också lyckats komma fram till via mina googlingar.FrittDrag_II skrev:
Men är det inte väldigt märkligt? Don brukar ju vara reglerbara. Varför skulle inte ovanligt klåfingriga människor vilja ha automatiskt reglerbara don? Och varför skulle man hellre vilja reglera flödet inne i röret, med ett automatiskt spjäll, än ute i rummet, med ett automatiskt don?
Tror det handlar i slutet om priset på produkterna och efterfrågan, de två vanligaste kommentarerna om ventilation är att det är (1) "alldeles för dyrt" (2) "låter för mycket och fungerar inte"B blumenthal skrev:Det är vad jag också lyckats komma fram till via mina googlingar.
Men är det inte väldigt märkligt? Don brukar ju vara reglerbara. Varför skulle inte ovanligt klåfingriga människor vilja ha automatiskt reglerbara don? Och varför skulle man hellre vilja reglera flödet inne i röret, med ett automatiskt spjäll, än ute i rummet, med ett automatiskt don?
Att styra ett spjäll är enkelt, man kan montera alla elektronik/givare/motor/kablar utan för luftströmmen i kanalen, i ett don skall man få plats med allt det i donet.
Sedan lite funktionen man vill uppnå, "jag vill ha mer frånluft i duschen" = höjer hastigheten på fläktar i aggregat i 15 minuter, alla komponenter finns redan och drift kostnaden är näst intill densamma kräver ingen mer installation eller underhåll.
Inte så att jag är negativ till variabla luftflöde (VAV) men till bostäder känns det som en onödig kostnad för väldigt lite funktion då det är för låga luftflöde.
Det används inte i villor för det är för låga flöden för att vara ekonomiskt försvarbart.
I kontorsrum kan du reglera mellan min och maxflöde på 5-30 liter i mindre kontor och redan efter 3-4 kontor har du samma flöde som i en villa.
Det finns bostadsaggregat med tryckstyrning och simpla vavspäll det går att koppla en co2 givare direkt till. Då kan du forcera luftflödet med ökad temp eller co2 och få aggregatet att följa med, utan att köpa in någon reglercentral som styr det. Att bygga in dessa saker är dock inget man gör och det står förmodigen i installationsanvisningen att de ska monteras servicevänligt.
I kontorsrum kan du reglera mellan min och maxflöde på 5-30 liter i mindre kontor och redan efter 3-4 kontor har du samma flöde som i en villa.
Det finns bostadsaggregat med tryckstyrning och simpla vavspäll det går att koppla en co2 givare direkt till. Då kan du forcera luftflödet med ökad temp eller co2 och få aggregatet att följa med, utan att köpa in någon reglercentral som styr det. Att bygga in dessa saker är dock inget man gör och det står förmodigen i installationsanvisningen att de ska monteras servicevänligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden