B
bradgard: [citat] Det är definitivt en tanke att plocka bort det. Jag använde själva plåtkonstruktionen som stöd när jag satt och tittade ner där. Men såga av känns nästan värre, då lär det bli fibrer över halva vinden och annat. Vad kan ett sånt rör väga egentligen gissningvis? :) Tänkte om de nu fått för sig att limma skiten där träet är . Har inte petat på isoleringen som är
2 svar · 3,1k läst
·
Kristina jun
Kristina jun: Tack! Jag ska föreslå detta. För mig är det värt mycket att kunna njuta i vår trädgård.
10 svar · 3,0k läst
·
A
Acido: https://granab.se/ventilerade-undergolv/ Kan va något liknande detta. den tar in luft genom ventilen/gallret och suger sedan ur det med hjälp av kanalfläkten.
1 svar · 1,3k läst
·
B
bionicon: [citat] Det beror nog på att orginal kuddarna dämpar dålig. Med de nya skumkuddarna går våran stilla
109 svar · 52,7k läst
·
S
sewage: [citat] Tack! Denna ska jag läsa igenom noggrant!
10 svar · 4,0k läst
R
Rocky80: Jodå, frånluft finns i köket. Det där med kompressorns ljud gör att jag tänker om. Tack
3 svar · 1,3k läst
·
Karlia
Karlia: Det finns ventilationsrör här, så fläkten är insatt i en sådan. Jag är långt från expert på ventilation, läste på om självdrag eftersom jag skulle bo med det. Men vet att det är komplicerat, särskilt när många lägenheter är inblandade. Du behöver ta reda på vad som gäller hos er. Det står ingenting i besiktningsprotokoll etc? [bild]
12 svar · 6,5k läst
·
Dracula
Dracula: Hej! Jag funderar på att skaffa takfläkt till sovrummet - ett ont måste. Dock vill jag att den ska sätta igång per automatik vid en viss temperatur, alt. vid ett visst klockslag. Jag har sett takfläktar med timer, dvs att du sätter på den och den går i 2/4/8 timmar, men inte den lösningen jag söker. Finns det jag söker? Jag har inte funnit sådana takfläktar, men med tanke på den
0 svar · 772 läst
Maranp
Maranp: Hej Hur kan man minska ljud från ett ftx-system? Håller på att bygga om mitt garage till kontor/gästrum och det ligger vägg i vägg med pannrummet där även ftx systemet är fastmonterad på väggen. Om jag lägger örat emot väggen (som består av dubbelgips isolering osb och enkelgips) så hör jag hur den arbetar. Står jag en bit ifrån så hör jag lite buller och motorljud. Någon
0 svar · 1,2k läst
A
Anderscurl: Nu ser ju visserligen mitt system lite annorlunda ut. Men vi har 14l/s vid normalflöde ur ett Ø160 tilluftsdon i sovrummet för två personer. Det är det som har enskilt störst flöde ur minsta tilluftsdonet. Det är helt ljudlöst för våra öron. Vi har då en flex dämpare till varje tilluftsdon på stammen samt en stor fast dämpare och en flex dämpare direkt vid aggregatet. Jag har
2 svar · 1,8k läst
·
B
brtid: Glömde tacka för alla svar. Löste det genom att med isolerat spirorör förlänga och få ut det genom ytterväggen. Initialt tänkte jag ju taket, men alltid skönt att slippa göra hål i det. Alternativet med väggen kändes som den helt klart bästa lösningen här.
9 svar · 5,5k läst
·
larsbj
larsbj: [citat] Nej det ska räcka. Sen kan du förstås överväga att sätta mekanisk frånluft inne för minska risken för fukt på vinden.
4 svar · 1,6k läst
R
runningdream: [citat] Om det vore så väl. Men nej, och lukten blir värre. Kan det bero på att det inte finns nån avluftning på avloppet som går nere i källaren? Även det röret blev visst kapat.
2 svar · 957 läst
Linda CG
Linda CG: Stort tack! Är verkligen inte "hand-woman" ;-) Jag tror att det är ovanifrån då jag vet att killen ovan röker...och det är ju inte så många som gör det, inte i mitt hus iallafall. Det är ngn sorts fläkt på taket på detta hus, och de sätter ned den ibland, men den suger för mkt ändå. / Linda
2 svar · 2,8k läst
·
N
NorraS: Är det Ikea? Kolfiltren ser väldigt lika ut som Ikeas i alla fall, och de skall gå att regenerera några gånger innan de är helt slut. Förutsatt att de inte är helt mättade, då är det nog bättre att köpa nya. De är ganska billiga. Edit länk: https://www.ikea.com/se/sv/p/nyttig-fil-500-kolfilter-00401955/
2 svar · 4,7k läst
·
H
huggan: Börja med att dreva för att fylla tomrummet och sen dra mattan runt allt är mitt råd.
1 svar · 2,1k läst
·
R
Robert-san01: Jag körde med svep och bladskruv på de största och tyngsta som är stående. På liggande lite rörstöd där det inte funkade med hålband.
4 svar · 2,9k läst
R
Relaxia: Jo det kan jag hålla med om. Jag har lite idéer för hur man borde kunna få till en filterkassett med stor yta, men någon kanske redan har lyckats med någon smart metod?
17 svar · 7,5k läst
Jonas2001
Jonas2001: Hej! Har ett litet problem.Behöver hjälp och tips på hur lösa det enkelt och bra. I mitt badrum frånluftsdonet sticker ut och ser väldigt ful ut! kan jeg skære i den? Tack på förhand!
0 svar · 701 läst
·
West76
West76: Hej alla! Tänkte kolla om någon utfört liknande projekt gällande ventilation. Vi bor i ett enplanshus där ventilationen idag enbart består av två st fresh intelivent fläktar som går på kontinuerlig drift samt ökar i samband med att dom känner förhöjd fuktnivå. Friskluftsventiler sitter en i varje sovrum samt 2 st i vardagsrum. Har markerat med pilar in där friskluften kommer samt
0 svar · 1,1k läst
·
Fairlane
Fairlane: Jag har en portabel AC och den är inte direkt tyst, men man kan köra den i olika lägen, varav ett är rätt ok ljudmässigt. Den sänker inte temperaturen särskilt effektivt i detta läge dock, men jag har kört med max effekt några timmar innan jag går och lägger mig och får då ner temperaturen i rummet kraftigt, så i "silent mode" så underhåller den bara så det fungerar. En
3 svar · 3,5k läst
H
Helena Gunnarsson: Bör är inte detsamma som ska. Ett ska måste man följa. [bild]
18 svar · 8,0k läst
·
N
nrb11: Det här var visst inte så komplicerat. Ringde Perfectas kundtjänst och beskrev situationen. De redde snabbt ut frågan. Case closed.
1 svar · 1,4k läst
richardtenggren
richardtenggren: En Eveco Skystar i varje rum blir ju bra, men kostsamt :) Förutsätter väl någon typ av värmepump som kan leverera aktivkyla eller borrhål/sjöslag/jordslang med kall brine :)
3 svar · 3,4k läst
·
msigfrid
msigfrid: Exakt så var det. Tordes rycka lös slangen från fläkten och den hade bara fastnat ordentligt med tejpen.
5 svar · 1,3k läst
·
Ole Utne
Ole Utne: [citat] Verkar intressant, tack för tipset!
14 svar · 4,1k läst
M
Mattikoleman: Hus Från 70 talet. Kanalen svänger vänster vid fasadväg ..Jag hör ljud från gatan...jag frågar annars- Hur kanalen ska avslutas på andra sidan så att denna fläkt kan monteras?
8 svar · 1,8k läst
·
L
lasse-hifi: Vi har tyvärr flera olika (nya och gamla fönster) så jag vill klippa själv. Men jag ska prova köksfläktsfilter.
6 svar · 1,8k läst
I
InsidersUnited: Som du skriver, paxfläkt som ställs på minimum varvtal, och som sedan varvar upp om fuktigheten ökar.
1 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.