Halloj,
Vår köksfläkt slutade fungera så jag var precis på vinden och kikade (vi har en boxfläkt med dubbla isolering). Något snurrar men inte själva fläkten. Själva navet var dessutom jäkligt varmt. Vet någon vad som kan ha hänt samt hur man ska åtgärda det?
Vår köksfläkt slutade fungera så jag var precis på vinden och kikade (vi har en boxfläkt med dubbla isolering). Något snurrar men inte själva fläkten. Själva navet var dessutom jäkligt varmt. Vet någon vad som kan ha hänt samt hur man ska åtgärda det?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ta några bilder på grejorna så blir det enklare att ge konkreta råd.DjuDju skrev:
Om fläkthjulet snurrar lätt utan missljud så bör lagret vara OK.
Brummande ljud från en stillastående fläktmotor kan tyda på defekt kondensator.
Det surrar och blir varmt vid navet men fläkten är helt still
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
OK, tyder då på att kondensatorn har lämnat in. Tycker det står 4 uF (kapacitans för kondensatorn) på typskylten.
Kondensatorn brukar se ut som en metallisk cylinder, fastskruvad i chassiet.
Utgår från att du har känt på fläkten och säkerställt att den lätt kan rotera.
Kondensatorn brukar se ut som en metallisk cylinder, fastskruvad i chassiet.
Utgår från att du har känt på fläkten och säkerställt att den lätt kan rotera.
Precis, fläkten går väldigt enkelt att snurra på. Kan jag byta kondensator själv? Och vet du vart jag kan få tag på en ny? står 4 uF på fläkten.E etompau skrev:
Byta själv - ja det är en enkel operation.DjuDju skrev:
Var få tag på den - ett exempel vid en sökning på aggregattyp och reservdel: https://rcv-ventilation.se/sv/flaktmotorer/utbytesmotor-flaktmotor-kvek-200.html
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



