Vi har problem med dålig luft i våra sovrum i en modern 4-rummare. På morgnarna luktar luften unket, och vi är konstant täppta i näsan, på morgonen går vi och hostar och nyser.

Alla rum utom sovrummen har frånluftsdon i taket. Tilluft kommer genom filter bakom varje element, utom i köket (vilket jag förstår är i sin ordning för nya lägenheter med aktiv ventilation med frånluftsdon i taket).

För att luften ska cirkulera i sovrummen måste den passera genom dörrspringan i sovrummets dörr, där största glipan är nere vid tröskeln.

Temporärt har vi löst ventilationen i sovrummen genom att ha igång köksfläkten, och då blir det faktiskt bättre ventilation.

Den här ventilationslösningen vi har kan ju inte ur mitt lekmannaperspektiv inte vara rimlig, och vi funderar på vad man kan göra åt den. Flytta är inte ett alternativ vi är så sugna på, vi trivs annars i lägenheten.

Jag funderar på om det skulle bli bättre med att installera en rumsventilator i takhöjd nära dörrarna, men frågan är om det kommer göra tillräcklig skillnad med en passiv ventilator, eller om det behövs en aktiv med fläkt. Nästa fråga är om det kan ställa till ventilationen på andra sätt i lägenheten om vi gör på det viset. Sist undrar jag om det finns tyst lösning, och om det finns lösning som inte gör rummet mer lyhört utåt.

Tror säkert att det finns kunniga medlemmar här på forumet som stött på samma problem tidigare!

Det låter mer som att det skulle finnas en mögelproblematik eller liknande.

W witten skrev:
Det låter mer som att det skulle finnas en mögelproblematik eller liknande.
Kanske, men det är väldigt kvavt efter att man sovit i rummet, men inte när det stått tomt under dagen, även med stängd dörr. Upplever det alltså som att ventilationen är otillräcklig när personer vistas i sovrummet.

BirgitS
När gjorde föreningen OVK senast och blev den godkänd?
När byggdes huset?

R robbs skrev:
Tilluft kommer genom filter bakom varje element
Är det meningen att filtren ska bytas av den boende?
Igentäppta filter leder ju till att inte tillräcklig mängd luft kommer igenom.

• Gilla
robbs
  • Laddar…
man har inte frånluftventiler i sovrum endast tilluft
man kan ev testa att ta bort tättninglisten i ovankanten på ett fönster för att få mer tilluft

• Gilla
robbs och 1 till
  • Laddar…
Har du inte mekanisk tilluft utan bara ventiler behöver du säkerställa att du verkligen har ett undertryck i rummet med stängd dörr. Överventilationen bör även sitta övan dörr och inte under för bäst cirkulation med stängd dörr, men ska så klart lira ändå om än lite sämre.

Som tidigare nämnt kontrollera OVK:n alternativt hyr hem en flödesmätare för en 500-lapp och mät upp frånluftsdonen och tilluftsventilerna. Brukar följa med instruktioner hur du mäter upp och ställer in tvärsnittsarean i instrumentet.

Alternativ plocka hem en koldioxidmätare och mät mängden över natten. För referens så ligger jag och frugans sovrum på ~1300-1500ppm över natten med stängd dörr, ~700 med öppen dörr. Mekanisk från och tilluft har vi.

• Gilla
Frsto och 1 till
  • Laddar…
När jag flyttade in i en nybyggd lägenhet (hyresrätt) för 6-7 år sedan var rekommendationen att köksfläkten skulle stå på läge 1 (alltså igång). Detta sket vi i, eller vi reflekterade nog inte över det över huvud taget. Efter ett par år började det synas lite svartmögel vid ena fönstret i sovrummet.

Så din lekmannalösning är nog inte helt orimlig.

• Gilla
robbs
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När gjorde föreningen OVK senast och blev den godkänd?
När byggdes huset?

Är det meningen att filtren ska bytas av den boende?
Igentäppta filter leder ju till att inte tillräcklig mängd luft kommer igenom.
Ja, och de har vi bytt enligt tillverkarens intervall

Öppna dörren. Tror inte ventilationen är dimensionerad efter stängda dörrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.