Byggahus.se

Byta gammal ventilationskanal

1. KarinaKoltrast
    Medlem · 4 inlägg

KarinaKoltrast

Medlem
    Jag har en gammal ventilationskanal för självdrag som är kopplad till murstocken. Den är otät på många ställen och då jag planerar att isolera vinden den ligger på med lösull så vill jag byta ut den innan det görs.

Kan jag bara byta ut den mot spirorör och lägga lösull ovanpå (kanalen går längs med golvet på vinden), eller finns det risk för kondens som kan skada lösullen?

Hur löser jag den här kopplingen till murstocken? Är det bara att skruva fast en väggstos typ den här?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Image from iOS (9).jpg

Eller borde jag mura på något sätt?

2. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 622 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Nu kommer asbets-fanatikerna bli galna på forat!

För information - Det där kanalen ser ut att vara av typen eternit och innehåller således asbest.
    Hur du väljer att agera på den informationen är upp till dig.

Med det sagt, absolut, byt till spiro, stos mot stocken, gärna tätmassa mellan stock och stos. Ligger spirot i isoleringen och den är tillräcklig borde inte kondens uppstå i någon extrem form, men det finns plastklädda isolerings ”strumpor” som främst används på FTX system som även har AC funktion om man är orolig.
    En annan frågeställning är ju om brand är ett orosmoment och att man då bör klä röret med isoleringsmatta avsedd för brandskydd.

Jag har spiro på självdraget toaletten till murstock. Isolerad med matta på oisolerad vind - Ingen kondens.
    Köksfläkten går även den i spiro på vinden, isolerad med dubbla mattor omlott, utlopp fasad - Ingen kondens.

3. KarinaKoltrast
    Medlem · 4 inlägg

KarinaKoltrast

Medlem
    Tack för svar! Skönt att du inte haft problem med kondens, då behöver jag nog inte oroa mig. Tänkt att brandisolering bara behövs på imkanaler, inte på vanligt självdrag, men det kanske är fel?

Kanalen verkar som tur är vara i tunn metall, syns nog bättre på den här bilden:
    Image from iOS (12).jpg

Har en annan kanal på andra sidan murstocken i eternit som ser ut såhär, och den lämnar jag som den är! :)
    Image from iOS (11).jpg

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.