Hej gott folk jag är ny medlem på forumet och har lite frågor.
Först vill jag börja med. Har jag ställt frågan i fel forums del kan väl moderator flytta till rätt del.
Till saken då jag har en ny Woods SW45FB luftavfuktare i mitt mekar garage. Den kör jag på näst högsta läget på hygrostat vredet det motsvarar ca 30%rf just i mitt garage. Grejen är när avfuktaren går på näst högsta läget och jag backar hygrostat vredet steg för steg till min läget borde den väl stanna kan jag tycka med 30%rf i garaget?.

Jag undrar ju över om det är fel på avfuktaren och skulle vilja höra lite från folk som äger en likadan eller liknande
ur SW serien. Då jag inte får fram någon vettig info från nätet eller manualen och Woods kundsupport.
Min gamla luftavfuktare en Woods från 2004 med digital display stannade när jag backade skalan. tyvärr har jag glömt vad den hette men kan ta reda på det om det behövs.

Tacksam för synpunkter och svar.

H
Lyckas du få den att stanna med 30 i rf?
Har min inställd på 60-65 hemma och den stannar utan problem på det.
Så lågt borde väl luften upplevas väldigt torr?

• Gilla
Bosse bärkasse och 1 till
  • Laddar…
I garaget räcker det mer än väl om RF är 40 - 50%. Lägre än så är helt onödigt anser jag. De flesta tycker nog också 60% är ok men då är man på gränsen.

Ja den stannar av sig själv runt 30%rh så ja det går garaget är litet 15m2

Jag vill inte verka otrevlig men det är avfuktarens funktion jag undrar över.
Själv vill jag ha torrt i garaget men det är jag.
Personligen tycker jag det känns bra med ca 30%rh i garaget.
I bostaden brukar jag vilja ha runt 50% men det är ju jag det med.

Redigerat:
Jag har två Woods, en ED50 i garaget och en DS15F i krypgrunden. Vrider man hygrostaten moturs mot min ska alltså den inställda luftfuktigheten öka, men det tar lång tid och kompressorn ska därför stanna tills inställt värde uppnås antingen på naturlig väg eller att man t.ex. tvättar bilen i garaget. Just biltvätt kan ge RF 80 - 90 % och avfuktaren får visa vad den klarar tills nästa dag.

• Gilla
Bosse bärkasse
  • Laddar…
Josth så du menar att du med kan vrida hygrostaten moturs mot min läge utan att den stannar på en gång?

Redigerat:
P
Enligt manualen ska man ställa in max på hygrostaten,läge 2 på fläkten,när önskad fuktnivå är uppnådd vrider man vredet moturs tills den stannar.Är det så du gjort?

• Gilla
Bosse bärkasse
  • Laddar…
Ja exakt så gjorde jag. Då stannade avfuktaren på näst högsta läget i mitt fall.
Det är sedan när jag testade att backa mera då vill inte av fuktaren stanna och det tycker jag är skumt med min låga RF i garaget.

Redigerat:
Bosse bärkasse Bosse bärkasse skrev:
Josth så du menar att du med kan vrida hygrostaten moturs mot min läge utan att den stannar på en gång?
Vrider man hygrostaten mot "min" stannar den alltså direkt när faktiskt värde i rummet passeras.

• Gilla
Bosse bärkasse
  • Laddar…
Ok tack. Ja det är ju så jag tycker att min Woods SW45FB borde funka med.
Kan det skilja mellan modellerna tro?

P
Men om du backar ytterligare mot min blir det väl en högre fukthalt man önskar isf? :thinking:
den borde förstås stanna då,det har du rätt i!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Bosse bärkasse
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Men om du backar ytterligare mot min blir det väl en högre fukthalt man önskar isf? :thinking:
den borde förstås stanna då,det har du rätt i!
Ja jag tycker det. Jag ska ta maskin till ett annat fuktigare ställe och testa om den
går där vid tillfälle. Och testa lite det här stör min OCD rätt mycket när man köpt nya saker.
Fler erfarenheter i mottages med största tacksamhet.

Redigerat:
Då har jag provat avfuktaren och mina hygrometrar på ett par andra ställen än mitt garage.
Det blir samma fenomen som jag först beskrev i mitt första inlägg.
Men nu har fenomenet flyttat sig mer mot min läget på hygrostat vredets skala eftersom det är fuktigare på de andra ställena jag testat.
Verkar det vara riktigt jag tycker fortfarande att maskinen ska stanna direkt när inställt RF värde är uppnått i lokalen och man bakar hygrostaten ett eller fler steg mot min läget?.
Eller är jag ute och cyklar?.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.