Jag behöver förbättra ventilationen i sommarstugan.

Vardagsrummet är en gammal timmerstomme på två plan och övervåningen är ej med i skissen men det är i princip ett loft med låg takhöjd där vi har sovrummet. Timmerstommen läcker lite här och där och jag vet inte om man resonerade att det var tillräcklig ventilation i och med att det inte finns några till/från-luftsventiler.

Det som finns är paxfläkt i badrummet, köksfläkt i köket, elstad (kamin som tar luft från vardagsrummet vid användning) samt luftvärmepumpen.

Luftvärmepumpen kastar ur sig härlig kyla men den når inte övervåningen och det skulle jag vilja åtgärda. Så min fråga är hur jag löser det på bästa sätt? Jag tänkte att jag placerar en värmeförflyttare precis intill luftvärmepumpen och på så vis trycker ner luften från övervåningen till vardagsrummet och får cirkulation via trappen?

Behöver jag göra något mer? Montera fler ventiler? Kom gärna med tips då ventilation ej är min starka sida.

Skiss av planlösning för en sommarstuga med ventilationssystem, inklusive luftvärmepump och fläktar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Gamla hus var otäta. Ventilationen skedde via den varma murstocken och att eldstäderna drog in luft. Luftvärmepumpen bidrar inte till någon ventilation.

Du lär inte få någon bra cirkulation av kyla upp till loftet genom att suga ner luft därifrån. Dels kommer du suga ner den svalaste luften (om du inte sätter fläkten högt på loftet), dels är det den varmaste luften som åker upp dit.

Jag sitter och kikar på denna produkt eller liknande lösning för att flytta värme/kyla från luftvärmepumpen till övervåningen. https://airmove.se/webbshop/airmove-2-0

Men du menar att det inte är någon bra idé? Sommartid är det 25+ på övervåningen och öppna fönster hjälper inte när det är som varmast och samtidigt vill jag även få upp mer värme vintertid från kamin och luftvärmepumpen.

tommib
För värme kommer det fungera utmärkt pga fysik. Antagligen funkar det bra även utan den om du ser till att luften cirkulerar upp lite. För kyla funkar det sämre, igen pga fysik. Bäst vore troligen att sätta en egen innedel där uppe.

Om du nödvändigtvis vill använda en värmeflyttare så ska du ta luften vid golvet på bottenvåningen och trycka upp.

Du kommer säkert få en viss effekt även som du tänker dig men inte så bra som du tror.

Flytta innerdelen till övervåningen är det enda som kommer att fungera om du vill ha kyla.
Kylan kommer till viss del rinna nerför trappan och kyla vardagsrummet.
Men vintertid kommer den inte göra nån nytta för undervåningen, så det blir moment 22.

tommib tommib skrev:
För värme kommer det fungera utmärkt pga fysik..
Isakare Isakare skrev:
Flytta innerdelen till övervåningen är det enda som kommer..
Tack för bra svar och då är jag med på att det funkar OK för värme. Det är inte aktuellt att flytta innedelen då den gör störst nytta vintertid på nedervåningen.

Det är egentligen bara under vissa perioder på sommaren som det är ett problem att det blir för varmt på övervåningen. Finns det ingen annan tillfällig MacGyver lösning att få till från innedelen av luftvärmepumpen? Typ sätta en kåpa över innedelen som trattar ner till en grov kanal som man helt enkelt drar upp genom våningsplanet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.