Hej, i källarens duschrum sitter en Fresh intellivent i yttervägg. Men den blåser in luft istället för ut. Finns det något sätt att byta riktning på den?

Hej, är du säker på att den går åt fel håll?
Provat att lägga ett tunt toapapper nära fläkten?

Är det enfas fläkt blir det svårt att ändra riktning tror jag.

/Jeppson

Jag har fem Fresh Intellivent på olika ställen från källare till övervåning. I källaren har vi kompletterat med kallrasskydd, annars blåser det in och fläkten tycks gå baklänges om den är ställd på några av de lägsta effektlägena eller är avstängd.

Om du inte har kallrasskydd så kan du testa att ställa en konstant grundventilation och se om detta blir acceptabelt. Problemet är att undertrycket i källaren varierar hela tiden och att fläktens varvtal kommer att variera i motsvarande grad.

ClasseClas
Det ska inte gå att ändra riktning på fläkten. Själva fläkthjulet går ju att ta bort för rengöring men jag tror inte att den går montera åt fel håll. Kolla närmare.

Har du möjligtvis någon annan ventilation i huset som badrumsfläkten konkurrerar med?

ClasseClas
Om du saknar tilluftsventil i övrigt i källaren så kan badrumsventilen fungera som det helt naturligt. Då behövs det ett grundflöde och/eller kallrasskydd som redan nämnts.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.