Hej!

Är nybörjare på det här med ventilation, och skulle behöva lite råd om hur gå vidare.

Håller på med köksrenovering, och kommer att gå ifrån konventionell takfläkt med egen kanal och "skorsten" och istället ha en fläkt integrerad i hällen och utblås genom husväggen. I samband med detta vill jag bli av med i alla fall röret som kommer ur innertaket - och lägga igen detta, alternativt sätta en ventil eller liknande.
Så, frågan är vilka alternativ jag har här.
"Kan" man kapa rören i nivå med innertakets gipsskiva och sätta en "plugg" eller liknande över, och den dagen man eventuellt vill nyttja denna ventilation kunna ta det i bruk igen? Detta medför alltså att det kommer att vara en rörstump utan luftflöde som mynnar ut i en "skorsten" på taket som alltså inte används. Innerbär detta några problem?
Alternativt kan man plugga även i skorsstensänden? Inser att det mest rätta säkert är att riva ut alla rör och ta bort skorssten etc, men den övningen kommer ju med en del nersidor också, så jag hade föredragit att helt sonika plugga röret inifrån.

Om förutsättningarna är oklara så kan jag försöka illustrera med bilder :)

Tacksam för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.