Hej,

Är inte så bevandrad inom vare sig ventilation eller renovering så begär gärna förtydliganden om ni behöver.

Jag vill köpa en ny tallriksventil och ersätta min befintliga tallriksventil (se bilder).
Inget fel på den jag har men vill byta färg på den, antingen ha en ny i rostfritt eller svart (metall).
Det märkliga är att själva ramen / yttermåttet är inte kvadratisk. Den är 20x18cm (BxH) och själva tallriken är 16cm bred.

Själva ventilationskanalen (se bild) är 15x16,5cm (BxH) MEN tidigare lägenhetsinnehavare har sänkt taket för att installera spotlights så den är troligtvis betydligt högre (täckt av undertaket).

Jag köpte den här:
https://habo.com/se/sortiment/flakt-och-ventilation/ventiler/tallriksventiler/tallriksventil-34181
då jag tyckte att måtten var snarlika MEN det som inte illustreras (och som förklarar avsaknaden av skruvhålen) är att det är en gjuten ram på baksidan som gör att den inte kan ligga platt mot väggen / ventilationskanalen.

Har sökt som en galning vart jag kan hitta en ny tallriksventil som passar, jag söker helst en i rostfritt eller svart för att matcha min badrumsrenovering.

Har någon här någon tanke vart jag kan hitta en sådan?

Mvh - Kalle

• Öppen ventilationsöppning i vägg med kakel, bredvid duschhandtag och huvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit tallriksventil med rektangulär ram och rund ventil, smuts och slitage synligt på ytan.
    Skapa konto
  • Befintlig vit kvadratisk tallriksventil med oregelbundet yttermått på en vägg, smutsig med synlig mätningsetikett.
    Skapa konto
  • Befintlig vit tallriksventil med synlig bult, liggande på ett vitt papper och trägolv i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En vit rund tallriksventil ligger på ett vitt papper mot en träyta, avsedd för byte i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Redigerat:
Düsseldorff
Vad är det för fel på den du har?

Bevego säljer KGEZ , en lager vara som finns på hyllan. Såg nu att du ville byta ut den , inte köpa en ny.

Silikona dit en sån här och gå vidare

• Aluminium tallriksventil på webbsida för rördelar, -25% rabattmarkering.
    Skapa konto
E egge80 skrev:
Silikona dit en sån här och gå vidare
Nackdelen är att det är exakt en likadan jag har köpt, den ser dock ut såhär på baksidan (se bild).

Alltså en "innerram" som precis är några mm för bred / hög än vad jag kan pressa in i befintliga hålet för kanalen.

• Hand som håller ett måttband över en metallinnerram för en kanal, synlig baksida och mått som visar att den är lite för stor.
    Skapa konto
Sätt en "passskiva" som du sedan fäster ventilen i t.ex. vit plexiglas eller något du målar vitt. Sedan kan du välja mindre ventil.

Handlar det om nån/ några mm så ta ett kakelborr i maskinen och slipa ner det som behövs, vita var lättare att hitta…

Jag kommer köra den nya tallriken på den gamla täckplåten. Gamla gängan passade inte men har en gänga som fungerade med nya tallriken så får ta bort den gamla gängan och ersätta med den nya.
Tack för alla idéer dock!

• Vit täckplåt med runt hål fastsilikonad på kakelvägg vid ventilationsuttag.
    Skapa konto
Nu verkar du redan ha en lösning, men jag passar ändå på att presentera den idén jag skulle gå på om jag var i din situation: Svart sprayfärg.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.