D
Danne213: Jag hade börjat med att knacka på hos den man tror matoset kommer ifrån och frågat vad den har för fläkt. Det är väldigt vanligt att folk renoverar kök och stoppar in fläktar som inte är avsedda för flerfamiljshus.
3 svar · 2,0k läst
N
Nacka6688: [citat] Hej, Jag står inför samma dilemma, kolfilter till grundflöde räcker inte alls för att få bprt oset från köket. Hur löste du i praktiken, behövs eldragningen till din timer? Kan du skicka en bild på lösningen? John
2 svar · 1,3k läst
V
Ville J: Hej Jag har precis installerat ett Flexit k2.1 700w i köket efter att ha bytt våran 40 år gamla bahco och funderar om vi har gjort rätt eller om det finns inställningar vi bör ändra, framför allt om värme på tilluft är ok, men också om ni tror att jag får tillräckligt undertryck. Lite bra att ha koll på: Vi har fjärrvärme, huset byggt på 80-talet med 2 glass fönster (så allt
0 svar · 1,1k läst
Jannn
Jannn: Ingen?
16 svar · 7,0k läst
B
Bashi: Hej, Bygger ett arkitekt ritat lösvirkeshus i sten. Vad skulle ni rekommendera för ventilationssystem? Vad finns det för bra lösningar samt vad är upp och nedsidan med de alternativen som ni rekar? MVH
0 svar · 803 läst
T
Tompafix: [citat] [citat] Haha ser det nu i instruktionsboken :crysmile:
7 svar · 1,2k läst
·
J
Josth: Fuktig inomhusluft kan ta sig igenom vindsbjälklaget och sedan kondensera på kalla ytor.
1 svar · 569 läst
·
C
Christian.a: Gammal tråd, men kan lämna ett svar. Har ett jobbigt kallras från en sovrumsventil. Sitter högt upp på väggen mot ett hörn. Fönster bredvid. Golvvärmen orkar inte värma uppåt, så kallraset rakt ner mot sängen.
5 svar · 8,2k läst
E
etompau: En toalett helt utan någon form av frånluft låter fel. Samma sak för ventilation toa och ut till kök. Alt. B är nog det enda rätta.
1 svar · 1,6k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Visst, men det hade räckt med en varning om rekommenderad inställning. Alternativet finns ju, att stänga av ventilationen helt. Gillar inte när låser en produkt så man inte kan få välja själv.
22 svar · 6,2k läst
·
H
Håbbe01: Funkar nog utan jfb, men fvärmaren gjorde så att totala felströmmen i huset utlöste den
4 svar · 2,4k läst
·
Hoffa69
Hoffa69: [citat]
1 svar · 934 läst
·
Hoffa69
1 svar · 934 läst
·
M
Moonken: Hej hur gick det för dig med värmeproblemet ? Jag har nu råkat ut för samma det blev svart och jordfelsbrytaren sa starkt nej! Jag fick koppla ur kablarna ur värmaren så nu funkar iaf övrig el men isproblem kommer det att bli
1 svar · 2,8k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: [citat] Du säger att ni har 16-17 grader innomhus. Enligt boverket så får det som lägst vara 19 grader. Det och att hyresägaren inte kan få fram frånluftsläkt indikerar att hen inte tar sitt uppdrag på så stort allvar. Jag är osäker på vilka instanser som kan hjälpa, men hyresrättsnämnden ?
3 svar · 1,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Finns det bara en enda frånluftskanal från köket så räknas det som imkanal. Om det däremot finns två frånluftskanaler från köket så är det den närmsta som räknas som imkanal. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
24 svar · 7,2k läst
H
Håbbe01: Då är det väl inga problem om man lägger en byggplast i nya taket då utrymmet emellan andas via kallvind
3 svar · 970 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Du kan ju måla rörstumpen utanför fasaden i rött, så syns den knappt alls.
3 svar · 1,9k läst
·
H
Håbbe01: Hej, En takfläkt som försörjer rummen med frånluft på taket är väl en billig investering. Brandskyddet tar man vid brandgränsen dvs vid varje frånluft med ett litet spjäll ex. Brandspjäll SC60 125
6 svar · 1,9k läst
Henrik.woll
Henrik.woll: Att sätta ett T-rör vid intaget så kommer du få något som kallas för Återluft (återanvänd luft). Det låter som om du har en värmeväxlare (lamellerna) och sedan ett elbatteri. Om du istället sätter ditt T-kors på frånluften innan växlaren så kommer du värma upp värmeväxlaren som sedan värmer tilluften utan att blanda in gammal luft..
1 svar · 1,5k läst
·
M
Maestrof: Tack för svar
3 svar · 916 läst
Voightkampff
Voightkampff: Hej! Hur gör ni med era karmventiler för tilluft när det är minusgrader? Låter ni dom stå öppna som vanligt, eller halvstänger ni dom? Lägger till bild så ni ser vilken typ vi har. har den öppna nu, minus 12 idag. Känns ok men lite kallt på golven. Elementen funkar och är luftade.
0 svar · 1,3k läst
·
R
Runnis: När vi bodde i lägenheten med mekanisk frånluft fick vi lite kondens och nån gång is på tilluftsdonen på ytterväggarna. Vad jag minns var det bara några droppar och det blev aldrig problem.
6 svar · 2,3k läst
·
A
AL_T: Hej! Jag har ett enplanshus från 1991 som har ett Exhausto Vex1 ftx aggregat på vinden som har börjat låta lite märkligt. Förstår att aggregatet börjar få ett par år på nacken men är det värt att försöka göra något åt vad jag tror är fläkten? Eller är det helt enkelt dags att byta till ett nytt FTX-aggregat? Bifogar en film på ljudet. Tack på förhand!
0 svar · 1,0k läst
·
P
pfe: Mätte upp tilluftgivaren nu när jag började riva, verkar vara en PTC 1K. //Patrik
1 svar · 1,0k läst
O
Oscar 51: [citat]
3 svar · 3,0k läst
O
ogget: det är inget fel, det är normalt tänkt att man ska öppna fönstret vid användning av spisfläkten, även om många kanske inte gör det. brukar stå i informationsblad. ett exempel: https://www.hsb.se/malmo/brf/peralbinshem/inre-underhall/varmeventilationsinstruktioner/
2 svar · 2,3k läst
T
toolman77: Sätt in en luftavfuktare. Det tog nästan ett år innan fukten var ut vårat nybygge. Börja med att hyra en stor i en månad och se om det hjälper Ska ni göra ytskikt så hjälper det också rejält med torktidena för spackel och färg.
3 svar · 1,3k läst
Petter Södergren
Petter Södergren: [bild] [bild] Hejsan! Har bott i vårat hus i 2 månader och har ett uterum som är byggt 2020, men nu har det blivit kondens på insidan av fönstrena så fönsterbrädan (platsbyggd) har svällt. nu skulle jag behöva få in ventilation i rummet och då har jag köpt en TL80F-dBS som jag tänkte ha till tilluft om ni tror att den funkar till det? Och vad ska jag ha för något till frånluft
0 svar · 1,9k läst
·
johannes ledel
johannes ledel: [citat] Absolut, har andra värmesystem som är igång. https://flaktbutiken.se/ventilationsfilter-reservdelar/bahco-ventilation/bahco-luftvarme-acj/bahco-acj-kretskort-acja-99-37/ Var lite snabb och såg ett pris på 12,5 tkr först. Vet du hur?
4 svar · 1,3k läst
T
TheQue42: Lite vilda funderingar här, då jag inte jag spånar vilt: Jag har ett 3-vånings radhus med källare, där jag börjat försöka göra något åt radonproblemet jag verkar ha. Radonmätarn från airthings.se verkar indikera det, och värdena har ibland varit uppe kring 800 momentant. (Riktig 3månaders mätning pågår) Det jag har upptäckt dock, är ju att när jag vid ett tillfälle hade
0 svar · 827 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.