Hej!

Ska bygga lösvirkeshus till våren och funderar nu över ventilationen. Hur ska jag dimensionera aggregatet för att få tillräcklig luftväxling i huset? Huset har 2vån, ca 210m2, med i genomsnitt 2,6m i takhöjd. Ska all luft bytas ut varannan timme(enl boverket) blir det 76liter/sek. Ett annat sätt enligt boverket är 0,35l/s och m2boyta vilket ger 74liter/s. Det tredje sättet att räkna (åter enl boverket) är 7liter/s och person, vilket med 4-5personer ger 28-35liter/s dvs klart mindre än de två förra uträkningarna!

Vi är inne på FTX aggregat och dessa verkar finnas i modeller med ca 110l/s och kraftigare med närmare 200l/s. Försäljare på usv.se hänvisar till de två 1:a beräkningarna och menar att 110l/s är för klent, fläkten måste då gå nära max hela tiden. Försäljare på Ahlsell hänvisar till den 3:e beräkningen och menar att 110l/s är fullt tillräckligt.:confused:

Någon kunnig som har en åsikt om detta? Bygga mindre är ej ett alt;) Erfarenheter av FTX aggregatet Acetec a100 vore oxå intressanta!

God fortsättning
Johan D
 
Redigerat:
  • Gilla
Lindmark85
  • Laddar…
I bostäder gäller 0,35 l/s per m2.
Sedan finns det vissa minimum flöde för vissa utrymme (mest frånluftsflöde i toal. m.m.)

7 l/s per person är minsta luftflöde i samlingslokaler, skolor, kontor etc.

Man brukar rekommendera minst 4 l/s tilluft per person i sovrum kan även sägas.
 
Välj det större aggregatet, man kan alltid köra det på lägre hastighet. Tänk även på ljudet, ett aggregat som går på 60-70% låter väldigt lite om man jämför med ett mindre aggregat som får gå på full effekt...
 
Tackar för svaren! Lutar åt ett mindre aggregat trots allt...läste någonstans att man bör ha 30% överkapacitet för forcerad ventilation. Med 110l/s (acetec a100) har jag nära 50% överkapacitet(hus på 210m2) - det får räcka! Sedan är priset på detta aggregat svårslaget...
Ser fram emot avslut i denna fråga, det susar i huvudet efter all surfning, korsdrag månne:)
 
0,35 l/s per kvm eller byta all luft varannan timme. Pratar man netto eller brutto volym???

0,35 liter i timmen per kvm så behöver jag flöde på 56.7 l/s. Byta luft varannan timme brutto volym 54 l/s.... men huset är ju fyllt men innerväggar, möbler, fast inredning som kök och garderober! Så... skall man räkna att byta volymen varannan timme netto så blir det ju andra värden.
 
Byta ut all luft varannan timme eller 0,35l/s ger ungefär samma flöden, lite beroende på takhöjden. Kan vara bra att kunna kolla att man inte räknat helt galet.
Det bör vara boytan som är det intressanta att räkna utifrån men då det är omständigt att räkna ut volymen på alla innerväggar, för att inte tala om möblemanget, går man nog på bruttovolymen. Jag har fått uppfattningen att det inte är så noga.
 
Så som jag käser i regeltexten är det idag bara 0,35 l/s per m2 (uteluftsflöde) som gäller.
Det gamla med "halvomsättning" hänger kvar lite, och ger i normala falla ungefär samma flöde.
Finns även en möjlighet att minska flödet till 0,10 l/s per m2 när ingen är i huset.
 
Snailman
halvomsättningen ger med 2,5m i takhöjd för en kvm:

10dm*10dm*25dm* 0,5 / 3600sekunder = 0,347 l/s/kvm

så det blir 0,35 om man har 2,5m i takhöjd
 
  • Gilla
Bjönni
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
halvomsättningen ger med 2,5m i takhöjd för en kvm:

10dm*10dm*25dm* 0,5 / 3600sekunder = 0,347 l/s/kvm

så det blir 0,35 om man har 2,5m i takhöjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.