Hej!

jag ska flytta till mindre bostad och dottern på 2år får tyvärr klara sig med klädkammaren tills vidare.

Jag kan inget om ventilation men hajjar såpas att det är vansinnigt att låta henne sova i en oventilerad klädkammare.

Funderat lite och jag har kommit fram till två alternativ

1. Borra hål längst upp i vänstra hörnet och installera en badrumsfläkt frånluft, installera trafo med strömbrytare och sedan ha dörren på glänt.

2. Borra hål längst upp i vänstra hörnet och installera en samma badrumsfläkt med frånluft. Samt borra hål längst upp i högra hörnet och installera vanlig 180x180mm ventil och sedan stänga dörren helt för att minska eventuellt störande ljud från övriga lgh.

vad tycker ni, alternativ två låter lockande men finns det några brister i mitt tänkande?

Plant ritning av en bostad med markerade förslag för installation av badrumsfläkt och ventil för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tack på förhand

BirgitS
Se till att dottern sover nära väggen med ventilation för det finns risk för att luftströmmen i huvudsak kommer att gå längs den väggen.

Vi har en fläkttyp som kallas för värmeförflyttare för att trycka in luft i ett rum som från början var inre delen av vardagsrummet och sen försvinner luften ut under dörren. Men då sitter den i diagonalhörnet jämfört med dörren. OVK-experten tyckte det var en godkänd lösning. Men då kommer luften från vardagsrummet som har friskluftsintag. I ditt fall är det ju luft som även kommer från ditt sovrum.

Vår fläkt låter en del så det är ju något du behöver tänka på.

Har du någon planering för en mer långsiktig lösning?

• Gilla
Herrman5
  • Laddar…
Behöver verkligen en 2-åring eget rum? Många i den åldern är utmärkt nöjda med att ha sin säng i föräldrasovrummet.
Om ni bor kvar i lägenheten om några år kanske behovet är större då.

• Gilla
Herrman5 och 1 till
  • Laddar…
Klädkammaren borde ha ett frånluftsdon redan, inte helt rätt för ett sovrum men inte heller oventilerat.

• Gilla
Herrman5
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Se till att dottern sover nära väggen med ventilation för det finns risk för att luftströmmen i huvudsak kommer att gå längs den väggen.

Vi har en fläkttyp som kallas för värmeförflyttare för att trycka in luft i ett rum som från början var inre delen av vardagsrummet och sen försvinner luften ut under dörren. Men då sitter den i diagonalhörnet jämfört med dörren. OVK-experten tyckte det var en godkänd lösning. Men då kommer luften från vardagsrummet som har friskluftsintag. I ditt fall är det ju luft som även kommer från ditt sovrum.

Vår fläkt låter en del så det är ju något du behöver tänka på.

Har du någon planering för en mer långsiktig lösning?
Därav badrumsfläktarna som går nästa ljudlöst.
Nej långsiktiga lösningen är väl denna, därav tänkte jag få det hyfsat rätt till en början.

Spontant känns det ju som att ha en badrumsfläkt så långt ifrån dörren som möjligt och sedan ha denna på glänt borde räcka, men vad vet jag. Får väl provsova själv först :)

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Behöver verkligen en 2-åring eget rum? Många i den åldern är utmärkt nöjda med att ha sin säng i föräldrasovrummet.
Om ni bor kvar i lägenheten om några år kanske behovet är större då.
Nja egentligen inte, men hon har haft ett rum sedan födseln och sover väldigt bra ensam.
Jag har egentligen inget behov utav klädkammaren så tänkte att den kan ju hon få då lite mysigt inredd:).
Vi kommer väl bo där ett par år definitivt.

G Golonka skrev:
Klädkammaren borde ha ett frånluftsdon redan, inte helt rätt för ett sovrum men inte heller oventilerat.
okej, kanske räcker med en badrumsfläkt då och dörren på glänt`?

BirgitS
Om det finns ett frånluftsdon i klädkammaren så bör det också finnas en ventilationsspringa under dörren och i så fall finns det inget behov alls av någon till fläkt eller ventilationshål. Tvärtom så kan det ställa till problem.

• Gilla
Herrman5
  • Laddar…
BirgitS
H Herrman5 skrev:
Nej långsiktiga lösningen är väl denna, därav tänkte jag få det hyfsat rätt till en början.
Enligt måtten på ritningen går det ju inte att ha både säng och t.ex. skrivbord när hon behöver sånt om några år. Det är ju trots allt bara 3 kvm och även det dubbla är ett mycket litet barnrum. Det är ju inte heller lämpligt att vara mycket i ett rum utan fönster, så länge som det är fråga om att bara sova och sen leka någon annanstans går det ju bra, men sen är det ju inte lämpligt.

Som mer långsiktig lösning kan man ju göra om matplatsen i köket plus närmsta delen av vardagsrummet till sovrum samt ny dörr till köket.

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt måtten på ritningen går det ju inte att ha både säng och t.ex. skrivbord när hon behöver sånt om några år. Det är ju trots allt bara 3 kvm och även det dubbla är ett mycket litet barnrum. Det är ju inte heller lämpligt att vara mycket i ett rum utan fönster, så länge som det är fråga om att bara sova och sen leka någon annanstans går det ju bra, men sen är det ju inte lämpligt.

Som mer långsiktig lösning kan man ju göra om matplatsen i köket plus närmsta delen av vardagsrummet till sovrum samt ny dörr till köket.
Tack för input men nu var ju inte detta frågan. Ibland kräver livet att man kompromissar och för tillfället så är detta en sådan. Jag kommer givetvis inte stänga in henne där och låta henne leka i en garderob ensam......

BirgitS BirgitS skrev:
Om det finns ett frånluftsdon i klädkammaren så bör det också finnas en ventilationsspringa under dörren och i så fall finns det inget behov alls av någon till fläkt eller ventilationshål. Tvärtom så kan det ställa till problem.
Okej, får kontrollera detta vid inflytt helt enkelt. Utgick från att det var oventilerat och eventuell luft kommer via springa under dörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.