Hej,
Vi bor i ett 2planshus där vi har frånluft igång men tycker ventilationen är något bristfällig stundtals (tilluft: spaltventiler i fönster).

På övervåningen finns tillluftventiler i taket på alla torra utrymmen (vardagsrum, sovrum etc) Dessa har man pluggat igen med isolering men är kopplade till ett gammalt FTX aggregat. Detta aggregatet ger idag bara frånluft och är igång.

Huset byggdes 79 och hade ifrån start frånluft. Jag har en teori över att tidigare ägare har dragit fram tilluft och installerat FTX men tyvärr har man bara dragit tillluft till övervåning, förmodligen av estetiska skäl.

Av någon anledning har man dock valt att återgå till frånluft, antingen är tillluftsdelen i gamla aggregatet trasigt eller så har man inte fått det att fungera ordentligt med tanke på att man inte har någon tillluft på nedervåningen(öppen trappa). Nedervåningen har frånluftsventiler i kök, tvättstuga och badrum med en tilluftsventil(spaltventil fönster) i vardagsrummet, finns inga sovrum på första plan.

Jag funderar över om man skall försöka få liv i FTX aggregatet för att få en bättre tillluft till övervåningen och komplettera med en vanlig enkel tillluftsventil på första plan men funderar över om det kan påverka huset dåligt?
 
Du måste ha kanaler till båda våningarna, FTX ska förse huset med både tilluft och suga bort s.k frånluft för att få en bra balans som även kan justeras in rätt. Det är svårt med blandat mekaniskt och väggventiler då. Nya kanaler är inte svårt att dra själv om du är händig , kan bli lite knöligt men görbart i de flesta hus.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du måste ha kanaler till båda våningarna, FTX ska förse huset med både tilluft och suga bort s.k frånluft för att få en bra balans som även kan justeras in rätt. Det är svårt med blandat mekaniskt och väggventiler då. Nya kanaler är inte svårt att dra själv om du är händig , kan bli lite knöligt men görbart i de flesta hus.
Ja vet men det kommer bli väldigt svårt att dra tillluftskanal till nedervåningen ifrån vinden, detta kan ja nog bara glömma. Det finns idag 3 st frånluftskanaler på nedervåningen (kök, badrum och tvättstuga) I detta fall skulle det förmodligen bara behövas en tillluftsventil eftersom vi enbart har ett utrymme på nedervåningen som inte är "frånluftsutrymme"

Vad har vi för alternativ då? Fortsätta med frånluft och komplettera med friskluftsventiler på övervåningen och strunta i FTX systemet? Det blir inte bättre om man får igång FTX eller FT på övervåningen?
 
Går ju att sätta en ny fläkt som suger ut på frånluftskanalerna (badrum/tvättstuga/ev. kök) och installera ventiler i väggarna/fönster i sovrummen och v-rummet. Men synd att inte få FTX :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går ju att sätta en ny fläkt som suger ut på frånluftskanalerna (badrum/tvättstuga/ev. kök) och installera ventiler i väggarna/fönster i sovrummen och v-rummet. Men synd att inte få FTX :(
Själva frånluften fungerar idag. Det var jag som tänkte om det var värt att försöka få liv i tillluftsdelen i FTX aggregatet eftersom vi har tillluftskanaler i samtliga rum på ovanvåningen (förutom garderob och badrum som har frånluftskanaler) Jag tror dock inte det blir lätt eller snyggt att få ned en tillluftskanal till vardagsrummet på första plan, misstänker det är därför föregående ägare ej gjort så.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.