2 590 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Har ftx aggregat utetempgivare?
Nu blev jag osäker på om FTX aggregat har någon utegivare. Värmepumpar har det men har FTX endast kanalgivare?
Skulle säga både och.L laja57 skrev:
Aggregat för småhus i kanal på uteluftsida.
Aggregat för större byggnader brukar ha båda delarna fast används på olika sätt. Givare på fasad för nattkyla då det ej är dygnetrunt drift och givare i kanal för att beräkna återvinningsgrad.
Tack . Då behöver jag inte göra hål för utegivare.fgo skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Utegivaren kan sitta i uteluftskanalen det gör det även i större system. För att få nattkyla så räcker det att du har givare i frånluft och i uteluften utöver tilluftsgivare. Dessa sitter i alla villaaggregat idag för att reglera antingen hastigheten i en rotorväxlare och något förenklat även pvx. Skall nattkylan fungera riktigt bra bör du även forcera så det blir lite effekt.fgo skrev:
Att det krävs en separat givare i värmesystem är en helt annan sak. Den givaren kan ju då även reglera en frikylesekvens till ventilationen om man nu bemäktat sig att skruva ihop en sån anläggning.
L laja57 skrev:
Jag tror vi är överensI Installation skrev:Utegivaren kan sitta i uteluftskanalen det gör det även i större system. För att få nattkyla så räcker det att du har givare i frånluft och i uteluften utöver tilluftsgivare. Dessa sitter i alla villaaggregat idag för att reglera antingen hastigheten i en rotorväxlare och något förenklat även pvx. Skall nattkylan fungera riktigt bra bör du även forcera så det blir lite effekt.
Att det krävs en separat givare i värmesystem är en helt annan sak. Den givaren kan ju då även reglera en frikylesekvens till ventilationen om man nu bemäktat sig att skruva ihop en sån anläggning.
Klicka här för att svara