B
Byggtips: [citat] [citat]
5 svar · 1,1k läst
J
Jallu77: No i haven’t. But as you can see from flow diagram, that energy consumption have to be lower. In my house inlet/outlet air is about 45/50 l/s. Quite small house, about 100m2. I think i can drive these motors about 3-4 volts, so rpm is also much smaller that it was with AC motors. Or i think so. But we see:D Overall, this was so easy to do, that i had to do this. Of course it took some time to
2 svar · 2,1k läst
·
F
Fideliox: [citat] Ja man sätter fläkten emellan. https://ventilation.se/kanalflakt-ec125.htm
3 svar · 1,3k läst
johnjensen
johnjensen: ventilhuven bakom en bokhylla så svårt att ta av.
3 svar · 1,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: OK, vad bra. Då har du bra koll på uppvärmningen. Jag skulle inte "snåla" med ventilationen då det påverkar både familjens hälsa och huset i långa loppet... Möjligtvis kan du ställa ner fläkthastigheten men det är tveksamt om du kan spara många hundralappar på detta.
6 svar · 4,5k läst
plåtrickard
plåtrickard: Nä den borde inte låta, gissar att den kanske har spårat ur i någon styrning
1 svar · 1,3k läst
geo afa
geo afa: [citat] Jag förstår. Tack för ditt svar .
4 svar · 1,4k läst
·
I
Installation: [citat] skön ankeborgbygglösning det där. ta den röda fungerande fläkten å sätt det vid den gröna urkopplade fläkten och driftsätt. Då kan du inte trycka in luft i den gula. Det kan ju vara så att där redan sitter ett backspjäll å den risken är borta. Däremot kan du behöva sätta ett spjäll på avsticket mot badrummet. Att trycka luft i ett frånluftsystem är inge vidare.
1 svar · 1,4k läst
·
Al88
Al88: [citat] Jag är inte så känslig som tanten här. ‍♂️
13 svar · 1,9k läst
K
Kahuna: [citat] Precis, det var så det var tänkt. [citat] Precis, det är den jag vill styra på sikt. Tack för dina svar!
7 svar · 962 läst
J
jani84: [citat] Om det är en central fläkt för hela fastigheten dvs samtliga lägenheter så ska den gå dygnet runt. Allt annat bryter mot gällande regler. Har varit med på två nybyggnationer när de hade ställt in ventilationen på tidkanal men efter att jag påtalade detta så ändrades det. Du får inte ha bostäder med kök och våtutrymmen helt nollade på ventilation, även om det är natt
4 svar · 2,6k läst
R
Runnis: Jag har samma aggregat fast från oktober 2021. Verkningsgraden visar även för mig 64%. Använder jag en sida på nätet som länkades till från värmepumpsforum ligger jag mellan 82-85%. Min frånluft visar 17° men den har jag lagt till 4° på. Ute 0°C -0,1°C på annan termometer Rotor 21°C Tilluft 19°C som jag har som börvärde Frånluft 17°C Avluft 8°C Aggregatet presenterar bra
13 svar · 5,1k läst
·
J
jonaserik: Tempen ställes in på reglercentralen som sitter i lådan på väggen. Har du manualen för den. Om inte ta ett foto på den, står kanske någon modellbeteckning eller så.
7 svar · 2,5k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Du får vänta och se om något intressant svar dyker upp…
5 svar · 860 läst
Bo arnold
Bo arnold: Biltema har en liten fläkt som tar 14watt jag har satt in en sådan i min stuga som ersättare till en fläkt i en separett toa den är nästan ljudlös o kostar bara ca 200 borde fungera att dra ut luft o ventilera. Rörfläkt 100mm
4 svar · 1,1k läst
L
LaT: [citat] Själv har jag dessutom dragit ned fläktarna på minimum då vi bara är 2 personer i ett hus på 235m².
7 svar · 1,7k läst
S
Slevin: Vi har haft en kille här som har bytt ut vår kamin. I väggen har vi rör som med hjälp av en fläkt i röret suger in luft utifrån+från samma rum (1+2 på bild) där kaminen står och luften passerar över kaminen där den värms upp och skjuts ut på övervåningen. Jag sa att det är viktigt att den funktionen bibehålls. Idag när vi kom hem så har dom murat igen insugshåket från
0 svar · 1,1k läst
·
L
Låset: [citat] Det har vi också. Men jag tycker komforten blir för låg om det blåser in för kall luft så den får gå när det är som kallast. Men med rådande elpriser kommer det få vara avslaget.
41 svar · 23,3k läst
T
Tobbe St: [citat] Kanalen från höger på bilden är utomhusluft, spaken uppe till vänster styr ett spjäll som avgör om tilluften kommer därifrån eller inifrån huset. Den uppvärmda trycks "inåt" i bilden till grunden för övervåningen. En "distributionskanal"/-kanaler(tomrum i grunden, helt enkelt?) leder upp till kanterna på rummen och golvlisterna där, varigenom luften förs ut i rummen,
10 svar · 2,0k läst
·
K
kniv: [citat] Hus från 74 så självdrag med PAX fläktar i badrum samt pannrum. Och VL-100 då. Upplever inte att det läcker in luft när den är avstängd, men har heller inte undersökt det supernoga.
4 svar · 1,9k läst
I
Installation: [citat] om du mäter precis vid donen är det högre då? Isf har vi ju härlett det till kanalsystemet. Och då är det förmodligen ett aggregatljud som kan dämpas bort. Ta bory donen och mät. Hur låter det då? Kan vara så att donen ställer till det. Det kan ju vara vibrationer i kanalsystemet från aggregatet men det känns inte som det rimligaste. Är det inte ett kanalljud så kan det
72 svar · 18,1k läst
·
Z
Zorro03: Hej! Håller på och bygger bastu i källaren. Tänkte använda en sån här: https://www.bauhaus.se/tallriksventil-fresh-tra-o100#go-to-description Tänkte sätta den i en befintlig vent kanal i grundmur. På utsidan sitter det ett fastputsat vent galler med trasigt insektsnät. Går inte att byta det där nätet utan att bila bort gallret, så vill helst inte röra det. Skulle gärna vilja få
0 svar · 699 läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Ja, badrummet går ut men jag menar ventil i själva vinden och ut, inte via badrummet. Kollla detta. Annars kan det inte dra kallt vid ventilen
11 svar · 1,2k läst
·
R
Runnis: Antar att ingen elvärmare behövs nu när du värmer med vatten? Annars kan det vara en stor elförbrukare så fort utomhustemperaturen sjunker. Elförbrukning på fläktarna minskar med ett nytt aggregat. Börjar något strula och låta illa kan du väl byta aggregatet.
2 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: Är dom exakt lika till det fysiska och går på ett enkelt sätt att bara ta bort, liksom stickpropp, så inga problem att byta själv.
3 svar · 2,9k läst
·
E
extcon: [citat] Ja, äldre ventiler ska täppas till varpå FTX justeras in beroende på behov och förutsättningar, tex radon eller ”bara” frisk luft. Vanligast verkar vara justering av luftflöde och över- eller undertryck. Vi som har höga radonvärden har ett högre luftflöde med visst övertryck.
1 svar · 1,3k läst
D
DahlEricsson1000: [citat] Finns några fåtal med denna funktion men när jag kollade var det verkligen inga snygga köksfläktar. Dock ville jag inte ha fläkt under ett skåp utan frihängande på väggen samt i svart, så var dåligt urval.
4 svar · 1,5k läst
·
H
Husetvidskogen: Hej, Är det någon som vet hur jag plockar ut totala förbrukning av el för just eftervärmebatteriet i min VTR300? Jag vill räkna lite på payoff-tid för ett eventuellt vattenbatteri istället!
0 svar · 990 läst
D
DahlEricsson1000: Har 2st Vl-100 i huset och det fungerar mycket bra! Då du ska sätta i garaget så hade jag kört VL-100. (Halvfart motsvarar VL50 på Max) VL-50 är rek för sovrum pga låg ljudnivå. VL100 låter mer men inte överdrivet mycket. Har den nära soffan i vardagsrummet och tänker inte ens på den när den går på halvfart.
1 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.