Vi har ett gammalt Husqvarna FTX-system där förre ägaren byggt om till vattenburen hjälpvärme för FTX-systemet.
En tank och cirkulationspump enligt bild.
Man ser knappt kopparrören i bildens överkant där ”värmen” ska värma.
Dock är dessa rör nu iskalla.(men det kanske är onödigt dyrt att ha denna minimala värmetillskott om jag nu får igång det)
Fyra rör ut/in från tanken. Två till vänster, varma. Två till höger varma t.o.m. styrningen och cirkulationspumpen.
Jag får inte tag på han som byggt systemet och undrar om ngn kan tolka funktion och varför rören in i hjälpvärmaren är iskalla?
Som lök på laxen har FTX-systemet börjat med ett tinnitustjutande ljud. Filtren rengjorda.
En tank och cirkulationspump enligt bild.
Man ser knappt kopparrören i bildens överkant där ”värmen” ska värma.
Dock är dessa rör nu iskalla.(men det kanske är onödigt dyrt att ha denna minimala värmetillskott om jag nu får igång det)
Fyra rör ut/in från tanken. Två till vänster, varma. Två till höger varma t.o.m. styrningen och cirkulationspumpen.
Jag får inte tag på han som byggt systemet och undrar om ngn kan tolka funktion och varför rören in i hjälpvärmaren är iskalla?
Som lök på laxen har FTX-systemet börjat med ett tinnitustjutande ljud. Filtren rengjorda.
Redigerat:
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
om du pillar lite på Uveab shunten då=, släpper det på värme då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har motionerat genom att trycka på en knapp ovanpå shunten och sen öppnat manuellt.M MagicFingers skrev:
Den står nu i öppet läge men just manuellt.
ska jag testa att dra den i autoläge igen?
Den ”stängs” få men kanske automatiken med givaren då fungerar.
misstänker att givaren till detta strular. Kan vara skarvad sa ägaren vill jag minnas.
Redigerat:
Du har värme nu ? Öppna upp locket på lådan , ta ett foto på den del som gula lappen sitter. Den avlånga delen till höger, går den ledningen in till ställmotorn. Den grå ledning som går upp taket från lådan är säkert en givare (kanske sitter i lufttrumman)
Ja shunten stängd och nu manuellt öppnad så nu har jag värme, tack.J jonaserik skrev:
Givaren går till övervåningen och jag gissar att jag måste trimma in givartemp mm.
Förstår inte så mkt hur det fungerar men där det står inte över 24 grader ställer väl in temperaturen och är det som nu 24 grader el mer öppnas ej shunten?
(När den är ställd på automatik vill säga)
Klicka här för att svara