860 läst ·
5 svar
860 läst
5 svar
Frånluft kopplat till LLVP
Jag sitter och klurar lite på att kombinera lösningar med värmesystem för att få bästa effekten och att så lite värme som möjligt går till spillo.
Då jag gärna vill ha FTX för att få bra ventilation i huset, så vill jag också ta tillvara så mycket av den frånluften som möjligt. Då det för tillfället är en LLVP som gör det största jobbet med uppvärmningen så är det den jag vill optimera. Att leda ut frånluften till utedelen känns spontant väldigt effektivt då den kan få högre COP i jämförelse med uteluften. Ändå har jag knappt sett någon göra så. Är den extra fukten ett problem? Isbildningen tycker jag borde lösas av att det är varm luft som hela tiden strömmar ut på den. Generell fukt kan ju knappast vara ett problem då den klarar regn och snö. Är det något jag missar?
I övrigt tänkte jag konvertera till varmgrund också. Då kan jag blåsa ut frånluften i grunden på ena sidan, sida ut den på andra sidan och ut på LLVP. Den extra fläktens elförbrukning borde inte bli så hög tycker jag, eller vad brukar det vara för effekt på en sådan?
Då jag gärna vill ha FTX för att få bra ventilation i huset, så vill jag också ta tillvara så mycket av den frånluften som möjligt. Då det för tillfället är en LLVP som gör det största jobbet med uppvärmningen så är det den jag vill optimera. Att leda ut frånluften till utedelen känns spontant väldigt effektivt då den kan få högre COP i jämförelse med uteluften. Ändå har jag knappt sett någon göra så. Är den extra fukten ett problem? Isbildningen tycker jag borde lösas av att det är varm luft som hela tiden strömmar ut på den. Generell fukt kan ju knappast vara ett problem då den klarar regn och snö. Är det något jag missar?
I övrigt tänkte jag konvertera till varmgrund också. Då kan jag blåsa ut frånluften i grunden på ena sidan, sida ut den på andra sidan och ut på LLVP. Den extra fläktens elförbrukning borde inte bli så hög tycker jag, eller vad brukar det vara för effekt på en sådan?
Kommer ge nada! Om du släpper ut frånluften från FTX utomhus vid LLVP utedel blandas den direkt och får nästan exakt samma temp sol uteluften. LLVP omsätter enorma mängder luft per minut. Ang grunden kanske det går att få till, bara frånluften du släpper ner inte är fuktig. Men även där finns inga många kronor att spara. Just därför hittar du inte någon som har dessa lösningar hemma
Är det killgissning eller fakta? Jag har inte sett exakta siffror på luftflödet på utedelen, men att den är större än frånluften är ju givet. Däremot är ju termodynamikens lagar starkt kopplade till skillnaden i temperatur. Så frågan är ju då hur stort är luftflödet från frånluften i % av den totala av utedelen, hur stor skillnad i temperatur är det, hur väl blandas den innan och vad blir den förväntade medeltemperaturen. Sedan får man se om ökningen av medeltemperaturen är tillräcklig för att ge LLVP:n en högre verkningsgrad som i sig bidrar till en tillräckligt stor vinst i förhållande till andra problem eller kostnader.Jonatan79 skrev:
Kommer ge nada! Om du släpper ut frånluften från FTX utomhus vid LLVP utedel blandas den direkt och får nästan exakt samma temp sol uteluften. LLVP omsätter enorma mängder luft per minut. Ang grunden kanske det går att få till, bara frånluften du släpper ner inte är fuktig. Men även där finns inga många kronor att spara. Just därför hittar du inte någon som har dessa lösningar hemma
Gissa sig till detta är absolut kul, men jag vill veta fakta och kanske även rena siffror och beräkningar om någon har tillgång till sådant.
Du ska ha tur om någon vet eller kan ge dig dessa fakta öht. Det behövs ingen direkt tung forskning eller utbildning att inse att den luftvolym du släpper ut (med några plusgrader värmeinnehåll) försvinner som en fis i rymden och innehåller så lite energi att det kanske inte ens ger en mätbar effekt för Cop-värdet.ingenmansland skrev:
Är det killgissning eller fakta? Jag har inte sett exakta siffror på luftflödet på utedelen, men att den är större än frånluften är ju givet. Däremot är ju termodynamikens lagar starkt kopplade till skillnaden i temperatur. Så frågan är ju då hur stort är luftflödet från frånluften i % av den totala av utedelen, hur stor skillnad i temperatur är det, hur väl blandas den innan och vad blir den förväntade medeltemperaturen. Sedan får man se om ökningen av medeltemperaturen är tillräcklig för att ge LLVP:n en högre verkningsgrad som i sig bidrar till en tillräckligt stor vinst i förhållande till andra problem eller kostnader.
Gissa sig till detta är absolut kul, men jag vill veta fakta och kanske även rena siffror och beräkningar om någon har tillgång till sådant.
Jag blir snarare tvärtom förvånad över den samlade kunskap som florerar här och det är därför jag frågar. Jag vet också att enkla system kan vara långt mer komplexa än vad man tror där rena fluktuationer i innetemperatur, utetemperatur, luftfuktighet, solljus, vind och andra parametrar kan påverka systemet på alla möjliga sätt, både väntade och oväntade. Det är ju ändå det som ofta ställer till det mellan tester i labbmiljö kontra verklig miljö. Så det är möjligt att svaret är som du säger, men jag tar det inte för givet på samma sätt som du gör.Jonatan79 skrev:
Du ska ha tur om någon vet eller kan ge dig dessa fakta öht. Det behövs ingen direkt tung forskning eller utbildning att inse att den luftvolym du släpper ut (med några plusgrader värmeinnehåll) försvinner som en fis i rymden och innehåller så lite energi att det kanske inte ens ger en mätbar effekt för Cop-värdet.
Du får vänta och se om något intressant svar dyker upp…ingenmansland skrev:
Jag blir snarare tvärtom förvånad över den samlade kunskap som florerar här och det är därför jag frågar. Jag vet också att enkla system kan vara långt mer komplexa än vad man tror där rena fluktuationer i innetemperatur, utetemperatur, luftfuktighet, solljus, vind och andra parametrar kan påverka systemet på alla möjliga sätt, både väntade och oväntade. Det är ju ändå det som ofta ställer till det mellan tester i labbmiljö kontra verklig miljö. Så det är möjligt att svaret är som du säger, men jag tar det inte för givet på samma sätt som du gör.
Klicka här för att svara
