18 080 läst ·
72 svar
18k läst
72 svar
Tips på det absolut tystaste FTX systemet?
Jag följer inte riktigt ditt resonemang.Huddingebo skrev:
Systemet utgörs av allt från kanal, till böj, läckage, spjäll, ljuddämpare, don, injustering och aggregat.
I ett litet system, utan att börja dilla om egenljud och ändreflektioner, så är aggregatet det som alstrar ljud.
Men det som bestämmer hur mycket ljud aggregatet kommer att skapa är systemets uppbyggnad och flödet.
Precis, det går att dämpa/trycka ner frekvenser med rätt utförda dämpare.
Samt om man gör fel, skapa stående vågor, och bygga ett rörsystem med en egenfrekvens som träffar FTX burkens egenfrekvens vid ett eller fler varvtal och få förstärkt (o)ljud.
Det går alltid att göra fel. Men man kan aldrig få ett tystare system än när man utgår ifrån ett aggregat som är så tyst som möjligt redan från början.
Samt om man gör fel, skapa stående vågor, och bygga ett rörsystem med en egenfrekvens som träffar FTX burkens egenfrekvens vid ett eller fler varvtal och få förstärkt (o)ljud.
Det går alltid att göra fel. Men man kan aldrig få ett tystare system än när man utgår ifrån ett aggregat som är så tyst som möjligt redan från början.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Blir även bökigt att byta aggregat om man inte är nöjd med det (rören är enklare att mixtra med). Vet ärligt talat inte om jag kommer våga köpa något aggregat utan att ha hört det i verkligheten först, men hur gör man det om man inte råkar känna någon som har satt in ett?
Gå runt och knacka på hos grannarna.Magnus E K skrev:
Så kan du jämföra just aggregaten. Sen kan ju systemet vara helt olika så hur det låter i rummen kommer inte att säga så mycket.
Satsa på att stoppa in ljuddämpare överallt du kan. Köp klassade absolut täta rör.
Säkerställ att allt blir 100% tätt och ta hjälp om du är osäker på hur du designar för de flöden och tryckförhållanden ditt hus behöver.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Om du inte har någon kompetens i din närmaste bekantskapskrets så anlita en erfaren expert. Eller så bygger du helt enkelt anläggning själv baserat på vad folk tror och tycker i detta forum.Magnus E K skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi har sedan 11 år ett Fresh Renovent M300 för vår ventilation.
Et motströmsaggregat, som Fresh tyvärr slutade att marknadsföra.
Men jag tror att det är tillverkat i Holland eller England
(https://www.brinkhrv.com/300renoventexcellent )
Nåväl, ventilationen är intrimmad för 165 m3/h, vilket är väl mycket.
Bostaden har boa 107 kvm, och med mellanväggar borträknade blir det 100 kvm.
100 * 2,4 (takhöjd) ger 240 m3, och med ett luftutbyte varannan timme ger det 120 m3/h.
Vi kör det på halvfart, 80 m3/h, för vi är bara två åldringar, som inte duschar och lagar mat hela dagarna.
Och då hörs inte ventilationen alls. Inga gäster har heller klagat på atmosfären inne
Förmodligen hade en inställning med 120 m3/h varit OK, men 165 m3/h brusar lite för mycket.
Annars tycker jag att en motströmsvärmeväxlare bör vara bättre än en med roterande värmefördelare.
Två fläktmotorer i stället för tre motorer.
Så vi är supernöjda med vår anläggning

Et motströmsaggregat, som Fresh tyvärr slutade att marknadsföra.
Men jag tror att det är tillverkat i Holland eller England
(https://www.brinkhrv.com/300renoventexcellent )
Nåväl, ventilationen är intrimmad för 165 m3/h, vilket är väl mycket.
Bostaden har boa 107 kvm, och med mellanväggar borträknade blir det 100 kvm.
100 * 2,4 (takhöjd) ger 240 m3, och med ett luftutbyte varannan timme ger det 120 m3/h.
Vi kör det på halvfart, 80 m3/h, för vi är bara två åldringar, som inte duschar och lagar mat hela dagarna.
Och då hörs inte ventilationen alls. Inga gäster har heller klagat på atmosfären inne
Förmodligen hade en inställning med 120 m3/h varit OK, men 165 m3/h brusar lite för mycket.
Annars tycker jag att en motströmsvärmeväxlare bör vara bättre än en med roterande värmefördelare.
Två fläktmotorer i stället för tre motorer.
Så vi är supernöjda med vår anläggning
Är det någon som har erfarenhet av att få bort lågfrekvent ljud?
Läser det här 2 år senare. Jag är trött på för mycket ljud hos mig. Använde proffs och tog till med storlek och rör dimensioner när huset byggdes. Har nu 10 år efter husbygge installerat ytterligare ljuddämpare och rengjort fläkt vilket sänkt en del biljud.
Det stora problemet just nu tycks vara buller runt 100 hz som sprider sig. Inget sus ljud som väl är.
Det tycks svårt att komma under 35 Db i topparna. När jag stänger av aggregatet är det underbart tyst, det vill jag ha.
Det tycks svårt att komma under 30 Db (även på låg fart), med 35 Db i topparna runt 100 Hz.
någon erfarenhet?
Läser det här 2 år senare. Jag är trött på för mycket ljud hos mig. Använde proffs och tog till med storlek och rör dimensioner när huset byggdes. Har nu 10 år efter husbygge installerat ytterligare ljuddämpare och rengjort fläkt vilket sänkt en del biljud.
Det stora problemet just nu tycks vara buller runt 100 hz som sprider sig. Inget sus ljud som väl är.
Det tycks svårt att komma under 35 Db i topparna. När jag stänger av aggregatet är det underbart tyst, det vill jag ha.
Det tycks svårt att komma under 30 Db (även på låg fart), med 35 Db i topparna runt 100 Hz.
någon erfarenhet?
Redigerat:
Som jag hör det, är det ljud som fortplantar sig i kanalerna, bara inte av typen sus. Det verkar som om det kommer från aggregatet. Mäter jag nära aggregatet ligger toppen på 100-200 Hz. Det som kommer fram ligger dock på 100 Hz dvs kanaler och dämpare trycker ner ljudet bra på spannet runt 200 Hz (från 50 till 20 Db = ca 60%) men har svårt trycka ner ljudet runt 100 Hz (från 40 till 35 Db = 12%).
Intressant tanke att det kanske delvis går i konstruktionen. När jag mäter låter dock mest från kanalen, både för örat och mätaren.
Intressant tanke att det kanske delvis går i konstruktionen. När jag mäter låter dock mest från kanalen, både för örat och mätaren.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Det är ju inte helt enkelt att mäta sånt här. Det finns ju andra ljudkällor att ta hänsyn till. förutsätter att du refernsmätt utan aggregatet igång också på nått sätt.Pm Skoogh skrev:
Som jag hör det, är det ljud som fortplantar sig i kanalerna, bara inte av typen sus. Det verkar som om det kommer från aggregatet. Mäter jag nära aggregatet ligger toppen på 100-200 Hz. Det som kommer fram ligger dock på 100 Hz dvs kanaler och dämpare trycker ner ljudet bra på spannet runt 200 Hz (från 50 till 20 Db = ca 60%) men har svårt trycka ner ljudet runt 100 Hz (från 40 till 35 Db = 12%).
100hz bör man ju kunna på tag i med en längre dämpare.
Är det samma dB i alla rum? Värre närmare aggregatet (första gren) eller längst bort?
Sus ljud får man oftast där man stryper donen för hårt då oftast på första gren närmast aggregatet. Det kommer man ju enkelt åt med ett irisspjäll å en dämpare efter.
vad mätet du med? En bra elektretmikrofon?
Mät inte heller direkt mot don utan kör en meter ovanför golvet ungefär och säg en meter i sidled från donet.
Hmm
. Just nu mäter jag m Db mätare på iPhone. Den visar precis vad jag tycker mig höra, så är relativt säker på att det stämmer, men kan hämta något mer avancerat såklart.
Det är i stort sett exakt samma ljud och profil i alla rum, vilket känns mysko MEN kanske förklarligt om man köper teorin att det härstammar från aggregatet. Lite konstigt att det är just runt 100 Hz det är svårt att trycka ner ljudet. Jag vet inte om det drar igång något självsvängande men kan inte begripa vad det kan vara.
Och ja, referens mätt utan aggregat. Då underbart .
Det är i stort sett exakt samma ljud och profil i alla rum, vilket känns mysko MEN kanske förklarligt om man köper teorin att det härstammar från aggregatet. Lite konstigt att det är just runt 100 Hz det är svårt att trycka ner ljudet. Jag vet inte om det drar igång något självsvängande men kan inte begripa vad det kan vara.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
om du mäter precis vid donen är det högre då? Isf har vi ju härlett det till kanalsystemet. Och då är det förmodligen ett aggregatljud som kan dämpas bort. Ta bory donen och mät. Hur låter det då? Kan vara så att donen ställer till det. Det kan ju vara vibrationer i kanalsystemet från aggregatet men det känns inte som det rimligaste. Är det inte ett kanalljud så kan det vara vibrationer via stommen. Men det brukar låta olika beroende på vart i huset man befinner sig.Pm Skoogh skrev:
Hmm. Just nu mäter jag m Db mätare på iPhone. Den visar precis vad jag tycker mig höra, så är relativt säker på att det stämmer, men kan hämta något mer avancerat såklart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden