Tjena

Jag bor i ett äldre flerfamiljshus med självdrag. Det har tidigare suttit en köksfläkt som lett luften upp i ett inbyggt frånluftrör längs taket och sedan vidare uppåt.

Jag ska sätta in en kolfilterfläkt med utsug i sockeln och vill därför ta bort hela lådan/röret och sätta en frånluftsventil i taket där röret kommer ner istället.

Vet att andra i huset har gjort liknande i sina kök enligt föreningen så på så vis är det ok. Mest så att en OKV godkänner lösningen vid besiktning.

Min fråga är således:

Är det ok att ha frånluftsventilen i taket eller ska den sitta på väggen?

Kapar jag bara röret i så fall och monterar frånluftsdonet i taket där den kommer ner? Vill inte ha någon påbyggd låda under taket.

Tacksam för hjälp :)

• Öppning i tak med synlig trästruktur och hängande gammal lampa. Tomma vita hyllor under. Reparation eller renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tätt utrymme med isolerade rör och träbjälkar, eventuellt ett avlopp eller VVS-utrymme, inomhus, dolt, underhållsområde.
    Skapa konto
  • Vit köksinredning, skåp, spis, diskbänk, arbetsbänk, notebooks, något skadat ovanför skåpen.
    Skapa konto
BirgitS
Vad jag vet finns det inga krav som gör att ventilen inte får sitta i taket utan huvudsaken är att det går att mäta luftflödet, men den ska sitta någorlunda nära spisen/hällen för att ta upp vattenångan vid pastakok.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Anton viklund Anton viklund skrev:
Tjena
Jag ser inga problem med att ha frånluften i taket. Så länge det sitter en tallriksventil så det går att utföra en ovk så är det ok.
Jag bor i ett äldre flerfamiljshus med självdrag. Det har tidigare suttit en köksfläkt som lett luften upp i ett inbyggt frånluftrör längs taket och sedan vidare uppåt.

Jag ska sätta in en kolfilterfläkt med utsug i sockeln och vill därför ta bort hela lådan/röret och sätta en frånluftsventil i taket där röret kommer ner istället.

Vet att andra i huset har gjort liknande i sina kök enligt föreningen så på så vis är det ok. Mest så att en OKV godkänner lösningen vid besiktning.

Min fråga är således:

Är det ok att ha frånluftsventilen i taket eller ska den sitta på väggen?

Kapar jag bara röret i så fall och monterar frånluftsdonet i taket där den kommer ner? Vill inte ha någon påbyggd låda under taket.

Tacksam för hjälp :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.