Tjena
Jag bor i ett äldre flerfamiljshus med självdrag. Det har tidigare suttit en köksfläkt som lett luften upp i ett inbyggt frånluftrör längs taket och sedan vidare uppåt.
Jag ska sätta in en kolfilterfläkt med utsug i sockeln och vill därför ta bort hela lådan/röret och sätta en frånluftsventil i taket där röret kommer ner istället.
Vet att andra i huset har gjort liknande i sina kök enligt föreningen så på så vis är det ok. Mest så att en OKV godkänner lösningen vid besiktning.
Min fråga är således:
Är det ok att ha frånluftsventilen i taket eller ska den sitta på väggen?
Kapar jag bara röret i så fall och monterar frånluftsdonet i taket där den kommer ner? Vill inte ha någon påbyggd låda under taket.
Tacksam för hjälp
Jag bor i ett äldre flerfamiljshus med självdrag. Det har tidigare suttit en köksfläkt som lett luften upp i ett inbyggt frånluftrör längs taket och sedan vidare uppåt.
Jag ska sätta in en kolfilterfläkt med utsug i sockeln och vill därför ta bort hela lådan/röret och sätta en frånluftsventil i taket där röret kommer ner istället.
Vet att andra i huset har gjort liknande i sina kök enligt föreningen så på så vis är det ok. Mest så att en OKV godkänner lösningen vid besiktning.
Min fråga är således:
Kapar jag bara röret i så fall och monterar frånluftsdonet i taket där den kommer ner? Vill inte ha någon påbyggd låda under taket.
Tacksam för hjälp
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Vad jag vet finns det inga krav som gör att ventilen inte får sitta i taket utan huvudsaken är att det går att mäta luftflödet, men den ska sitta någorlunda nära spisen/hällen för att ta upp vattenångan vid pastakok.
Anton viklund skrev:
Tjena
Jag ser inga problem med att ha frånluften i taket. Så länge det sitter en tallriksventil så det går att utföra en ovk så är det ok.
Min fråga är således:
Tacksam för hjälp![]()
Klicka här för att svara