L
lordi: Det är friskluftsintag genom yttervägg som tas in i kanalerna. Troligen en äldre fastighet där man konverterat från självdrag till mekanisk ventilation. Man kanske inte ens får lov att göra åverkan/ändringar på fönstren Det är tveksamt om det går att få in samma mängd luft genom fönsterventiler utan att justera frånluften. Det kräver eventuellt en ny injustering Ventilation och
7 svar · 2,4k läst
·
Attitudeswe
Attitudeswe: Vår systemair har en eco funktion som dröjer längre innan den värmer. Jag har dock blockerat tillsats helt. Får 15 grader tilluft vid -14 ute. Har du gjort rent växlaren? Min byter automatiskt till lägre flöde vintertid då luften är torr (och kall)
8 svar · 2,3k läst
·
S
Snabelhund: [citat] Så långt är jag med. Spjället är stängt, men förmodligen inte helt tätt så det läcker in luft och luktar sot om man har eldat inom närmsta veckan. Sotaren hade dock inget att anmärka på. Imkanalen är,låt oss säga rejält hemmabyggd av tidigare ägare, så den är inte heller tät = så läckande och baksug genom springor och i genomföringar mellan köksskåpen. Kort
2 svar · 953 läst
S
SF84: Fick fläkten utbytt till EC av ventilationsfirman. Vid högre flöden är det inte så stor skillnad, men vid låga flöden (vilket vi brukar ha, fläkten är överdimensionerad) så blev det väldigt stor skillnad, mycket tystare med EC! Nu blir man inte längre störd i sovrummet bredvid fläkten.
3 svar · 3,2k läst
J
Johan456: [citat] Läste ditt första inlägg fel. FX.
4 svar · 1,4k läst
·
O
Optimass: [citat] Ser ju lovande ut. Hade helst velat att detta sköts automatiskt likt den inbyggda funktionen i gamla Alliance-fläkten. Vem vänder man sig till om man vill ha hjälp med detta? Styrtekniker?
2 svar · 3,0k läst
·
A
AndersNorman: https://mitsubishielectric.se/produkt/miniventilation-50/?gclid=CjwKCAiA2fmdBhBpEiwA4CcHzRILS7lzp_GFFuS8KGzU37m_31_bnxVmnnh0KkH-Y5NwIQU3UQsJhBoCZusQAvD_BwE
7 svar · 2,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Är det betongtak så är det ju inget som sker snabbt. Börjar tex färgen flaga så kanske du måste kika på någon åtgärd, annars kanske det funkar bra - svårt att se hur nära det är på bilderna. Jag har haft fläktar som kommit ut ovanför skåp med ca 20 cm marginal utan problem
1 svar · 1,3k läst
·
H
hakfre: För att se om man får problem med kondens på kalla ytor kan man titta på daggpunkten vid olika temperaturer/luftfuktighet. Hittade en tabell https://www.rockwool.com/syssiteassets/o2-rockwool/dokumentation-och-certifikat/dokumentation/diverse/daggpunktstabell.pdf Ur tabellen kan man utläsa att vid 20 grader och 70% luftfuktighet har man en daggpunkt på 14.4 grader, vilket innebär att om
59 svar · 12,2k läst
·
M
markus97: Jag ska med FTX ventilera 35m² och kravet är 0,35l/m² vilket ger 12,25l/s i kanalen. Vad behöver jag för dimension på kanalerna? Att kanalerna eventuellt kommer förgrenas till flera don på olika ställen kan vi bortse ifrån i denna fråga. Jag ska få håltagaren till mig så vore fantastiskt att få hjälp med dimension på ett tidigt stadium så jag slipper ta hit honom två gånger.
0 svar · 925 läst
mrsnhp
mrsnhp: Vi satte in badrumsfläktar på konstant lågvarv i badrummet och gästtoan. Det har hjälpt en del. Vi valde Fresh Intellivent efter ett tips att de är väldigt tysta på lågvarv.
1 svar · 1,3k läst
dhman
dhman: [citat] Låter vettigt, så får det bli!
7 svar · 1,4k läst
·
wildeside
wildeside: [citat] Ja, dom har bra priser på Shelly vad jag kollat, men tempgivare är billigare på amazon och har längre kablar. Alternativt köper du bara givare DS18b20 från Amazon och löder dit kablar själv. Finns mycket om Shelly på youtube.
64 svar · 6,5k läst
A
Anders890: Låter som samma typ av problem jag hade, troligtvis är det styrkortet/kretskortet som strular, jag fick byta ut mitt och då funkade det. Systemair har väldigt bra support annars, kontakta dom så hjälper dom dig. Mvh Anders
6 svar · 7,2k läst
B
Bigfoot: [citat] När det handlar om frånluft behövs inte många cm för luftfödets skull. (Hade det varit tilluft hade det varit en annan sak.) Men man måste komma åt att kunna mäta luftflöden och rensa kanalen också och då handlar det ju om kanske 40 cm.
3 svar · 2,3k läst
·
V
V1K1NG: gammal tråd men för dom som söker läste att dom ska hålla 4-5år min har gått 16år och låter inget speciellt om dom husen är från 82 så frågan är om den tidigare ägaren har bytt ens har dammsugit nätet och fixat egen lista och har t.o.m köpt kullager från Hornbach om fläkten skulle lägga av kvaliten har jag ingen aning om men dom är nog bättre än en trasig kullager RS =
15 svar · 4,7k läst
Larsen210
Larsen210: [citat] [citat] 35g maxtemp får du ingen varma av när det är kallt ute… Har du ökat framledning temperatur ?
11 svar · 3,8k läst
Demmpa
Demmpa: Är inte radiatorn igång i sovrummet? Eller varför blir det svalare när dörren stängs? Hur är planlösningen? Det är lättare att mekaniskt flytta "kall"/sval luft än varm luft. Ska fläkten gå hela tiden eller hur har du tänkt att den ska styras? Fläkten bör nog vara tystgående för att inte störa.
3 svar · 2,3k läst
·
A
ante_ante: [citat] Ja men då är det bara att flytta den lite åt sidan då för vill inte ta bort den helt.
5 svar · 1,7k läst
·
S
statiker: Leta fram dokumentationen för aggregatet från Östbergs hemsida. Finns felsökningsscheman i den stora installations- och servicemanualen. Ingen dum idé att gå igenom innan du snackar med supporten!
10 svar · 2,6k läst
P
Anonymiserad 579860: Hej, undrar om det är någon som har en manual till Fläkts Rexovenr RDAA 2-4-1 som man skulle kunna få mailad. Tack på förhand.
6 svar · 1,8k läst
K
Katja.T: Tack för snabbt svar! Takväme har jag ingen aning om, så det borde väl vara till elementen då..förstod bara inte att elementen var samkopplade på det sättet trodde var och en hade sin egen termostat. Man lär sig något nytt varje dag:D. Får sätta på och testa(y)
2 svar · 743 läst
·
P
Putte 9497: [citat] Byt huvudsäkring
1 svar · 891 läst
G
Glenno83: Hej! Har idag en frånluftsvärmepump med tilluftsbatteri, denna ska bytas ut till ftx. Aggregatet ska upp på kallvinden och jag funderar vilka ventilationsrör jag ska använda? Räcker det med böjbara i plast eller måste det vara någon variant i aluminium? Dessa ska isoleras med 100mm isolering. Sen undrar jag om det är annan isolering (kondensisoleras) på avluft och uteluft? Dessa två
0 svar · 690 läst
F
Fumble: Jag har funderat i samma banor. Bytte takfläkten till en sån här: https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/takflakt-tkc-400-c-ec-svart.html Styr den från Home assistant via en sån här: https://www.m.nu/dimmer/inbyggnadsdimmer-12-24-vdc-flush-dimmer-0-10v Funkar finfint, även om sotaren tyckte att det var väl mycket drag i fläkten. HA styr ner den till 5% när vi larmar huset och
7 svar · 2,8k läst
A
Antemoo: [citat] Byt list runt fönstret.
1 svar · 1,2k läst
·
A
Antemoo: [citat] Har du inga problem idag med att det är oisolerat så behöver du inte tänka på någonting angående isolering.
1 svar · 989 läst
T
Tjoa: Nu är det väl tilluft, så spelar väl mindre roll. Men lite risky att sätta böjbara ljuddämpare inbyggt som man inte kan komma åt. Ska man rensa så kan man köra sönder dem om de aggerar böjar. Sätt hellre riktiga som du gjort på andra stammen.
6 svar · 2,2k läst
·
A
Avemo: Jag tror inte heller att värmeförlusten genom rörets väggar kommer att vara den stora. Dessutom är det som sagt värme som stannar inomhus. Är du orolig för förluster är det viktiga att det inte finns några stängda dörrar mellan utrymmena. Alternativt att det finns två rör och två fläktar. Ett för varje riktning.
4 svar · 1,4k läst
P
paralun: [citat] Funkar säkert bra, sen kan man ju välja den minsta 62 l/s. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/ventilation/flaktar/kanalflaktar/ostberg-ck-100-a1-kanalflakt-kanaldiameter-100-mm-luftvolym-62-ls-3054322
8 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.