Hej, har ett gammalt ftx system hemma (aggregatet är ett ventex 300) märkte härom dagen att det är bakdrag i vår öppna spis och genom imkanalen,dvs det läcker in kalluft. Har testat att sänka hastigheten på fläktarna men det läcker fortfarande in kalluft på nämnda ställen. Innebär det att det är obalans i systemet? För stort undertryck och att tillluften behöver ökas?

Fattar inte riktigt hur man gör det, finns inga direkta inställningar på aggregatet och jag är osäker på om det finns spjäll. Det kan eventuellt sitta ett på huvudstaden till tilluften, men är svårt att se då tidigare ägare har byggt in alla rör i trummor av gammalt spillvirke.

Hur och vad ska jag göra?

Du måste stänga spjället i öppna spisen när du inte eldar! IM-kanalen ska ha ett kallrasskydd, du kommer få in kall luft om du inte rättar till detta då FTX alltid ska ha undertryck.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du måste stänga spjället i öppna spisen när du inte eldar! IM-kanalen ska ha ett kallrasskydd, du kommer få in kall luft om du inte rättar till detta då FTX alltid ska ha undertryck.
Så långt är jag med. Spjället är stängt, men förmodligen inte helt tätt så det läcker in luft och luktar sot om man har eldat inom närmsta veckan. Sotaren hade dock inget att anmärka på.

Imkanalen är,låt oss säga rejält hemmabyggd av tidigare ägare, så den är inte heller tät = så läckande och baksug genom springor och i genomföringar mellan köksskåpen. Kort förklarat så finns det bara kanal i ett av skåpen och sedan tråcklat in en grå flexslang i kanalen utan att täta…

ska fixa kanalen, men det finns ett visst motstånd mot att föregå köksrenoveringen och bara riva överskåp för att byta kanal

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.