Hej!

Bygger ny 1-plansvilla och har börjat installera FTX-ventilationen på kallvinden och har fastnat lite i tre frågor.

1. Det ska sitta slangljuddämpare innan varje ventilationsdon. På ritningen från luftbutiken ser det ut som att ljuddämparen sitter precis innan ventilationsdonet. Ska dämparen sitta direkt mot till exempel tilluftsdonet eller ska man sätta ljuddämparen lite tidigare på slingan så att man får ett vanligt spirorör anslutet mot donet?

2. Alla spirorör kommer isoleras med
50 mm kondensstrumpa. Hur får man till en bra skarv mellan isoleringarna på en t-skarv? Det blir ju tre kondensstrumpor som möts. Tycker också den medföljande tejpen sitter lite halvdant så det känns extra svårt att få till skarven av den anledningen.

3. Kondensstrumpan består ju av någon slags plaststrumpa med isolering inuti. Hur noga är det att plasten är exakt tät överallt? Tänker på kondens? Rören kommer ligga i lösullen trots att de är isolerade med strumpa också.

Tacksam för input!

Vi körde utan strumpa i lösull, blir överkurs.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi körde utan strumpa i lösull, blir överkurs.
Själva plasten tappar funktion när rören ligger i lösullen eller?

Ja, det var så jag uppfattade det.

• Gilla
Linus Larsson
  • Laddar…
Ska du köra kyla i rören annars tappar strumpan ännu mer funktion

• Gilla
Linus Larsson
  • Laddar…
Personligen skulle jag alltid isolera och kondenssäkra alla rör som kan vistas på kallvindar eller rör som är utanför inomhusklimatskalet ö.h.t. . Metall leder värme mycket snabbare än både isolering och trä så om det blir ett väderomslag på t.ex. sommaren eller om man väljer att suga in kall-luft och sprida ut i bostaden så kommer rören bli kallare än vindsutrymmet och dagg kommer fällas ut på rören i kallvinden. Sen är det ju såklart inte säkert att det kommer ställa till någon skada. Men några tusenlappar extra för att säkerställa ett problemfritt boende hade jag lätt betalat.

Vet en kompis som fick FTX installerat hos sig för 2 år sedan. Redan efter några månader märkte dem fuktfläckar i taket av kondenserat fukt mot rör på deras kallvind. Då hade firman fuskat på flera ställen med isoleringen. Det hela slutade i en väldigt långdragen process på över 1 år innan firman gav med sig och gjorde om/gjorde rätt. Blev tillslut kostnadsfritt för min kompis. Men sjukt mkt negativ energi lades ned på att processa mot firman. Han hade gladeligen betalat lite mer för att de skulle gjort rätt från början och kunna koncentrera sig på att göra roliga saker i livet istället för att behöva bli trött på att bråka.

Alla värdesätter vi saker olika så detta är ju bara min åsikt. Men om jag varit du så hade jag fortsatt precis som du gör nu och tejpa och få ihop all isolering efter din bästa förmåga. VId T-korsningen hade jag tagit lite lös isolering och byggplast och tejpad ihop allt till ett tight paket för att minimera uteluft att komma i kontakt med rören.

Lycka till.

• Gilla
Linus Larsson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ska du köra kyla i rören annars tappar strumpan ännu mer funktion
Det blir ingen kyla i tilluften.

T tobbbias skrev:
Personligen skulle jag alltid isolera och kondenssäkra alla rör som kan vistas på kallvindar eller rör som är utanför inomhusklimatskalet ö.h.t. . Metall leder värme mycket snabbare än både isolering och trä så om det blir ett väderomslag på t.ex. sommaren eller om man väljer att suga in kall-luft och sprida ut i bostaden så kommer rören bli kallare än vindsutrymmet och dagg kommer fällas ut på rören i kallvinden. Sen är det ju såklart inte säkert att det kommer ställa till någon skada. Men några tusenlappar extra för att säkerställa ett problemfritt boende hade jag lätt betalat.

Vet en kompis som fick FTX installerat hos sig för 2 år sedan. Redan efter några månader märkte dem fuktfläckar i taket av kondenserat fukt mot rör på deras kallvind. Då hade firman fuskat på flera ställen med isoleringen. Det hela slutade i en väldigt långdragen process på över 1 år innan firman gav med sig och gjorde om/gjorde rätt. Blev tillslut kostnadsfritt för min kompis. Men sjukt mkt negativ energi lades ned på att processa mot firman. Han hade gladeligen betalat lite mer för att de skulle gjort rätt från början och kunna koncentrera sig på att göra roliga saker i livet istället för att behöva bli trött på att bråka.

Alla värdesätter vi saker olika så detta är ju bara min åsikt. Men om jag varit du så hade jag fortsatt precis som du gör nu och tejpa och få ihop all isolering efter din bästa förmåga. VId T-korsningen hade jag tagit lite lös isolering och byggplast och tejpad ihop allt till ett tight paket för att minimera uteluft att komma i kontakt med rören.

Lycka till.
Tack för informativt svar! Jag kommer göra precis som du säger, klä alla rör med strumpa och vara så noggrann jag kan. Jag kommer inte trycka ut kyla via ventilationen så jag kanske klarar mig undan kondens lite lättare av den anledningen.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Isolera alla rör, t kopplingen får du fixa till med lite skärande och klistrande. Som tidigare medlem skrev så hade jag säkrat och isolrerat detta då det faktiskt kan uppstå kondens och gör rätt ofta.

ljuddämpare hade jag satt en bit innan donen, en meter ifrån om du har plats. Och använd fasta rör om du kan på det mesta . En 90 gradare och en lite rörskarvinnan donet.

var inte snål, köp ett kylbatteri om du har möjlighet, det gör mycket och är värt pengarna när vi går mot ett varmare klimat.

vad har du för värmesystem på huset?

PS. Glöm inte att ta ut alla locken ir rören , dubbelkolla detta innan du är helt klar! :)

Redigerat:
Har nån av er erfarenhet av att man får kondens på ett ventrör som ligger i lösull och inte kör någon kyla genom eller är det känslan som säger att det är bättre.

Jag installerade mitt FTX för 3år sedan och har inte isolerat några rör med kondensisolering.
Just för att jag inte lyckades klura ut vilka av rören det skulle kunna bli kondens på. Det mesta draget i vindsisoleringen.
Inga av rören har idag gett någon kondensutfällning.

Det enda rör jag tänkte kan ge kondensutfällning är i så fall inkommande luft utifrån ca 5m rör. Men det har aldrig varit kondens på det 160mm röret.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag installerade mitt FTX för 3år sedan och har inte isolerat några rör med kondensisolering.
Just för att jag inte lyckades klura ut vilka av rören det skulle kunna bli kondens på. Det mesta draget i vindsisoleringen.
Inga av rören har idag gett någon kondensutfällning.

Det enda rör jag tänkte kan ge kondensutfällning är i så fall inkommande luft utifrån ca 5m rör. Men det har aldrig varit kondens på det 160mm röret.
Bara två enkla kontrollfrågor; NÄR tror du, att du har störst "möjlighet" att se kondens på ditt rör? Fråga två; är du ofta uppe på din vind och gräver i isoleringen? :thinking:(y)

A Alexn72 skrev:
Har nån av er erfarenhet av att man får kondens på ett ventrör som ligger i lösull och inte kör någon kyla genom eller är det känslan som säger att det är bättre.
En varmare kanal än omgivningen kan omöjligen kondensera. D v s en tilluftskanal kan inte kondensera så länge den inte är kallare än omgivningen.
Det finns säkert någon sida där man enkelt kan höfta till olika temperaturer och fukthalter om man googlar "mollierdiagram" om man skulle vara vidare intresserad.

En uteluftskanal är normalt kallare än en kallvind och definitivt kallare än inomhus under vinterhalvåret, därför bör den kondenstätas.
En avluftskanal är normalt kallare än en kallvind och definitivt kallare än inomhus oavsett årstid, därför bör den kondenstätas. Eftersom kanalen kan transportera fuktigare luft än omgivningen är det extra viktigt att kanalen är tät, speciellt på en kallvind.
En frånluftskanal är normalt varmare än en kallvind och marginellt varmare än inomhus under vinterhalvåret, därför behöver en frånluftskanal inte kondenstätas. Eftersom kanalen kan transportera fuktigare luft än omgivningen är det extra viktigt att kanalen är tät, speciellt på en kallvind.

En tilluftskanal är normalt varmare än en kallvind under vinterhalvåret, därför behöver den inte kondenstätas för vinterfallet.
Under sommarhalvåret kan tilluftskanalen vara kallare än omgivningen även utan tillförd kyla. Ponera att det varit mycket sol och varmt under dagen som värmt upp kallvinden och det slår om till mycket kallare under natten, då finns det teoretiskt en kondensrisk även om sommaren. Men då man bör värmeisolera tilluftskanalen p g a värmeförlust under vinterhalvåret menar jag att det ska till väldigt speciella förhållanden (snabb omställning, dåligt utförd värmeisolering och värdelöst ventilerad kallvind) för att det ska hinna bli ett problem.

Det kanske är viktigt att poängtera att det här gäller kondens, inte energi och värmeförlust.

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Bara två enkla kontrollfrågor; NÄR tror du, att du har störst "möjlighet" att se kondens på ditt rör? Fråga två; är du ofta uppe på din vind och gräver i isoleringen? :thinking:(y)
Jag tror det är på vintern när det är kallt men jag har varit uppe minst en gång i månaden och kikat och grävt.
Jag har varit uppe där och lagt golv och, kopplat rör, dragit el och byggt i omgångar och varje gång har jag kikat och lyft på isoleringen.

Vet du när det är som mest risk?

När det är stora omslag uppstår mest problem , om det tex är 15 grader på dagen och 0 grader på natten

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.