7 179 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Problem med Systemair VTR 500?
Jag tänkte höra vad ni har för erfarenhet av problemlösning angående "rotor larm" på era villa aggregat? Det hela började för ca 2 veckor sedan med att roterande värmeväxlaren stannade och "rot larm" visades i displayen, testade att starta om och den hoppade igång tillfälligt en stund för att sedan stanna igen..
(Detta har den gjort några ggr under den här perioden)
Jag kontaktade Systemair support som i sin tur hänvisade till Servicebolaget, dom rekommenderade att byta motor och jag beställde en ny men efter jag bytt ut den så hände samma sak igen , då rekommenderade dom istället att köpa en ny rotorvakt/givare och byta ut, gjorde det också men samma problem uppstod åter igen.
Jag har även testat att spänna remmen runt rotorn och rengjort över allt, alla givarvärden ser normala ut och vi har även gjort fabriksåterställning utan resultat. Företaget som jag har beställt grejer av har endast 1 tekniker i hela Stockholms området och han är tyvärr sjuk, nu verkar dom helt plötsligt ovilliga att hjälpa till mera trots att jag har beställt reservdelar för över 3000 kr.. (troligtvis i onödan)
Jag har även vart i kontakt med Systemair igen och nu återstår det enligt dom att beställa ett styrkort/styrenhet för drygt tusenlappen..
Någon som har erfarenhet av sådana här problem, kan man byta styrkort själv eller behövs en tekniker till det?
Tack på förhand!
(Detta har den gjort några ggr under den här perioden)
Jag kontaktade Systemair support som i sin tur hänvisade till Servicebolaget, dom rekommenderade att byta motor och jag beställde en ny men efter jag bytt ut den så hände samma sak igen , då rekommenderade dom istället att köpa en ny rotorvakt/givare och byta ut, gjorde det också men samma problem uppstod åter igen.
Jag har även testat att spänna remmen runt rotorn och rengjort över allt, alla givarvärden ser normala ut och vi har även gjort fabriksåterställning utan resultat. Företaget som jag har beställt grejer av har endast 1 tekniker i hela Stockholms området och han är tyvärr sjuk, nu verkar dom helt plötsligt ovilliga att hjälpa till mera trots att jag har beställt reservdelar för över 3000 kr.. (troligtvis i onödan)
Jag har även vart i kontakt med Systemair igen och nu återstår det enligt dom att beställa ett styrkort/styrenhet för drygt tusenlappen..
Någon som har erfarenhet av sådana här problem, kan man byta styrkort själv eller behövs en tekniker till det?
Tack på förhand!
Redigerat:
Ja det stämmer, har fått hem styrkortet, kommer dock hit en tekniker inom en snar framtid för att utesluta eventuella andra el-fel i aggregatet, så vi är helt säkra på vad som är felet.B Brejj skrev:
Står inför köp av samma enhet som du har. Erfarenheter? Styrningsmöjligheter för att balansera köksfläkt/eldstad? Kylbatteri? Etc? Allt av intresse till mina funderingar nu när rören är dragna och aggregat ska väljas.... 
Någon som vet vart rotorgivaren sitter? Jag har förvisso ett VR400 men borde vara byggda på liknande sätt. Både rotor och fläktar känns friska men stannar lik förb.. på rotorfel. Kan gå två dagar, kan gå 3h så nu har jag automatisk omstart 2ggr per dygn men det hade varit trevligt att den rullade på hela tiden. Motorn till rotorn är bytt för något år sedan då den gamla var kass. Nu misstänker att det är givaren som strular.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Låter som samma typ av problem jag hade, troligtvis är det styrkortet/kretskortet som strular, jag fick byta ut mitt och då funkade det. Systemair har väldigt bra support annars, kontakta dom så hjälper dom dig. Mvh Anders
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden