Byggahus.se

Problem med Systemair VTR 500?

1. A
    Medlem · Stockholm · 6 inlägg

Anders890

Medlem
    Jag tänkte höra vad ni har för erfarenhet av problemlösning angående "rotor larm" på era villa aggregat? Det hela började för ca 2 veckor sedan med att roterande värmeväxlaren stannade och "rot larm" visades i displayen, testade att starta om och den hoppade igång tillfälligt en stund för att sedan stanna igen..
    (Detta har den gjort några ggr under den här perioden)

Jag kontaktade Systemair support som i sin tur hänvisade till Servicebolaget, dom rekommenderade att byta motor och jag beställde en ny men efter jag bytt ut den så hände samma sak igen , då rekommenderade dom istället att köpa en ny rotorvakt/givare och byta ut, gjorde det också men samma problem uppstod åter igen.
    Jag har även testat att spänna remmen runt rotorn och rengjort över allt, alla givarvärden ser normala ut och vi har även gjort fabriksåterställning utan resultat. Företaget som jag har beställt grejer av har endast 1 tekniker i hela Stockholms området och han är tyvärr sjuk, nu verkar dom helt plötsligt ovilliga att hjälpa till mera trots att jag har beställt reservdelar för över 3000 kr.. (troligtvis i onödan)

Jag har även vart i kontakt med Systemair igen och nu återstår det enligt dom att beställa ett styrkort/styrenhet för drygt tusenlappen..
    Någon som har erfarenhet av sådana här problem, kan man byta styrkort själv eller behövs en tekniker till det?

Tack på förhand!

Redigerat 28 nov 2020 15:19
  2. B
    Medlem · 2 inlägg

Brejj

Medlem
    Hej,
    Har det ordnat sig? Jag har aldrig bytt på just en VTR men brukar i normala fall sitta med snabbkontakter och vara smidiga att byta.

3. A
    Medlem · Stockholm · 6 inlägg

Anders890

Medlem
    Ja det stämmer, har fått hem styrkortet, kommer dock hit en tekniker inom en snar framtid för att utesluta eventuella andra el-fel i aggregatet, så vi är helt säkra på vad som är felet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.