P
paralun: [citat] Funkar säkert bra, sen kan man ju välja den minsta 62 l/s. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/ventilation/flaktar/kanalflaktar/ostberg-ck-100-a1-kanalflakt-kanaldiameter-100-mm-luftvolym-62-ls-3054322
8 svar · 3,8k läst
Skalmanskold
Skalmanskold: Tack för all input. Bifogar 3 bilder på min lösning av demonteringen. Köpte ett handspel och firande bitarna. Ett invändigt draget lastband fick lyfta alltihopa till en lyftpunkt. Borrade hål i biten ovanför och lyfte ner en bit i taget. 35 Kg stycket vägde bitarna och de var 3 till antalet i våran kåk.
8 svar · 2,4k läst
·
maand
maand: Hur löste du det? Vi installerade en fläkt från Electrolux igår och har samma problem.
9 svar · 3,8k läst
A
Antemoo: [citat] Personligen så hade jag föredragit separata lösningar. Taket för sig och ventilationen för sig. Isoleringen blir bättre och eventuella ändringar, inspektioner och annat blir smidigare. Det blir även enklare att påföra mer isolering på ventilationen ifall man efter en vinter känner att det inte skulle skada med ett till lager isolation.
2 svar · 1,7k läst
I
Installation: Är det inte ett litet FTX vid spisfläkten? Kan det inte vara så att uteluft och/eller avluften är sopigt isolerad varvid kondens uppstår? Alternativt avfrostningen på växlarn. samt att det kan vara sopigt tätat där kanalerna når fasaden. En gissning bara.
9 svar · 1,3k läst
·
pacman42
pacman42: Eller så gör man som jag gjorde och lyfte bort trätröskeln och ersatte den med en tunnare aluminiumtröskel.
4 svar · 1,9k läst
T
Tjoa: Gissningsvis är det mindre serier. Ja, du kan använda en vanlig kanalfläkt.. En spisfläkt är ingen svår konstruktion. Många bygger ju egna kåpor och hänger upp i taket. Fettfilter finns ju att köpa i diverse std storlekar.
1 svar · 1,4k läst
B
bobobjorn: [citat] SBAB har en tjänst för de som ut bolån hos dom. ”Renoveringshjälpen”. Provat ringa dom en gång och de var helt klart hjälpsamma. Har du en annan bank kanske de har något liknande? Är ändå lite logiskt att banken bryr sig om huset :)
9 svar · 2,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: "Högt tryckfall över filter" betyder att filtret är smutsigt, det är fullt med partiklar i filtret som gör att det blir trögt för luften att passera, fläktmotorn måste jobba hårdare för att kunna få igenom samma mängd luft. Åtgärdas genom rengöring/byte av filtret.
1 svar · 1,2k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat] Vet inget om dem men en ljuddämpad böj är ruskigt effektiv och behöver inte påverka flödet. Sen kanske inte alla skulle tycka det var snyggt... [bild]
11 svar · 5,6k läst
B
Bamsefar: Jag har hittat svaret utan forumets hjälp ja.
28 svar · 5,6k läst
·
K
K1as: Hej, Har en liten gäststuga på ca 40 kvm som idag används sparsamt. Värms med en luftvärmepump till ca 10-15 grader. Upplever lite dålig lukt och skulle vilja öka på ventilationen (nu självdrag). Sneglat på små FTX aggregat som ger lite mer cirkulation och dessutom inte så stora värmeförluster. Ex https://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/7165-hru-wall-100-25.html Någon som har
0 svar · 905 läst
V
vinylskiva: [citat] Finns med fyrkantig fästram också som du kan limma på kaklet med pl400 eller något liknande, så är det inte lika kritiskt med att hålet ska vara exakt rätt
4 svar · 1,6k läst
·
J
Joakim Alexandersson: [citat] Har en ametek nautilair 150524-06 . oanvänd som kan säljas
8 svar · 2,7k läst
·
H
HenrikL1: Hej, Jag ska montera en kanal från undervåning upp genom kattvinden till övervåningen. Går det att använda en färdig ljudisolerad kanal eller bör jag skaffa ett flexirör i aluminuim och sen isolera det? Alltså fungerar en ljudisolerad kanal på samma sätt som en isloerad kanal med tanke på fukt. Tittar på: https://www.bauhaus.se/ljudreducerande-flexslang-fresh-125x600 eller alukanal
0 svar · 1,0k läst
B
bradgard: Har ju ett rätt rörigt ventilationssystem i byggnaden i mina ögon. Sitter några fönsterventiler på entréplan, en mekanisk utfläkt i köket och en i badrummet. I källaren har vi massa inloppsventiler som kan regleras. Tätat i fönster och dörrar så mycket det går i övrigt. Är självdragssystem i byggnaden. Eldas sporadiskt i vedspis, så misstänker att det skapar lite drag i
0 svar · 688 läst
M
Marre4455: Ja spjäll motorn är trasig så den ställs manuellt. Står i vinterläge dvs så långt till höger som möjligt enl bilden i tråden som tidigare länkats till
7 svar · 1,6k läst
·
H
Hobbymajster: Har precis flyttat till hus med Systemair villavent. Allt fint men nu lyser lampan för sommarläge på kontrollpanelen. Vilket den har gjort de senaste dagarna utetemp har varierat mellan - 15 och +8 Var sitter värmegivaren? Och vad menas med sommarläge? Tacksam för svar
0 svar · 1,3k läst
A
Antemoo: För egen del så borde jag dra om mina rör för att göra plats för mer isolering. Jag hade tänkt mig åtminstone 150mm men har bara 100mm i dagsläget. Å andra sidan så är dessa 100mm bra monterade eftersom jag har gjort det själv ;) Det blir första vintern med rör dragna ute i det fria. Visar det sig att det blir för kall tilluft/frånluft så vänder jag på 2stk 45 graders böjar
2 svar · 4,6k läst
·
F
FraxinusExcelsior: Hej, Vi har en 2 XP 1.1 med en förvärmare på inkommande luft, före FTX'en. Värmare är på ca 1,2 kw. Huset är ca 70 kvm, färdigställt december 2020. Just nu har vi cirka 10 minusgrader och innetemp ca 18-19 (har inte hunnit tända i kaminen ännu för dagen). Från FTX'en in i huset får jag ca 10-15 grader enligt vad FTX'en själv rapporterar i sitt webbgränssnitt. Luften som vädras
0 svar · 1,3k läst
H
Hampus55: Hej jag har en kanalfläkt på vinden som är välisolerad och därmed kan jag inte se modellbeteckningen på den. Kan man mäta sig fram genom kablarna om det är en ec fläkt eller ac fläkt? Mvh
0 svar · 2,1k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Du använder själv ordet "torrhosta" i rubriken, vilket tyder på att du misstänker att ni egentligen har för låg luftfuktighet i ert hus. Köp en enkel väderstation för inom- och utomhusmätning så kan du hålla koll på temperaturer ute och inne samt luftfuktigheten. För att luften ska kännas behaglig rekommenderas en relativ luftfuktighet på 40-60%. Är det torrare finns risk för
3 svar · 2,2k läst
M
MrDizzy: Mät upp temperaturerna med en temperatur probe i alla till / från kanaler vid FTXn. Kanske bara temp mätarna i FTXn som blitt knas?
18 svar · 5,1k läst
·
F
fribygg: [citat] Det är nog enklare och bättre om du drar ett par extra meter oisolerat skorstensrör inne i bostaden, bildsök på "bergslagskamin" så får du se hur man löste extra värmeavgivning förr när man inte ville elda för kråkorna.
1 svar · 2,2k läst
I
Ia_: [citat] Själv är jag inte direkt oroad över någon metall i konstruktionen i mitt hus i alla fall. :) Tack för input gällande ventilationen! (y)
18 svar · 2,2k läst
M
Morgonskiftet: [citat] Vi har hus med självdrag - byggt 1951 och tillbyggt 2018. Behöll självdrag som ventilation. Fungerar bra så kände inget behov av att investera i ett ventilationssystem. Har satt intellivent i båda badrummen samt i tvättstugan. Frånluftsfläkt i köket. Vi fönsterbyte (hade gamla 2-glas fönster med spaltventil) satte vi in tilluftsventiler i sovrummen samt i tillkommande
1 svar · 2,8k läst
·
W
WILANZ: [citat] Gammal tråd men vad landade du i för aggregat ovh vad kör du för flöden? Vet du vad det var för aggregat du bytte från och vad det klarade av att leverera för luftflöden? Har du mätt radon i efterhand och sett om det blev någon förbättring med nya aggregatet?
6 svar · 9,0k läst
LenaSuzanna
LenaSuzanna: Hej, gammal tråd men frågar ändå om du fick lösning på problem med innan och hur du i så fall löste det! Har nämligen liknande, öppnet mellan övre/nedre våningar, 3-glas kasettfönster m spaltventiler o pax både uppe/nere...dock radiatorer Har du löst och tiden vore ytterst värdefull med information
5 svar · 2,6k läst
Snailman
Snailman: [citat] Jag har saxtakstolar på en del ställen, men alla skivor rymdes även där, det var delvis därför jag valde skivor, hade jag valt lösull så hade jag behövt sätta nån duk upptill för att vara säker på att ha en luftspalt närmast råsponten, vilket inte behövdes nu.
9 svar · 2,3k läst
·
T
tunellm: [citat] Tack för de värmande orden!
3 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.