Jag har en nyinstallerad boxfläkt till frånluftsventilation. Fläkthastigheten styrs med tyristor. Tyvärr låter och vibrerar fläkten en hel del när man sänker hastigheten, så även på lägsta inställningen stör den oss.

Efter att ha läst runt lite har jag förstått att detta är ett vanligt problem med AC fläktar med tyristor.

Frågan är nu hur jag ska gå vidare. Att styra hastigheten med transformator istället verkar rekommenderas, men jag skulle också eventuellt kunna byta till en EC fläkt med 0-10V styrning.

Kan någon säga mig något om hur dessa två alternativ, EC fläkt eller AC med transformator, presterar? Särskilt med hänsyn till ljudnivå vid lägre hastigheter. Energieffektivitet förstår jag är bättre med EC.

Tack på förhand!

EC-fläkt, alla dagar i veckan. Inget ljud alls oavsett hastighet. Rekommenderar en så stor som möjligt så du kan köra den på låga varvtal.
Idag motiverar också elpriset en EC-fläkt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ok, tack för ditt svar! Låter onekligen som EC är att föredra och efter att ha funderat mer så verkar det också bättre om jag någon gång vill uppgradera till behovsstyrd ventilation (lättare att styra "smart", från sensorer eller schema etc.).

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Fick fläkten utbytt till EC av ventilationsfirman. Vid högre flöden är det inte så stor skillnad, men vid låga flöden (vilket vi brukar ha, fläkten är överdimensionerad) så blev det väldigt stor skillnad, mycket tystare med EC!

Nu blir man inte längre störd i sovrummet bredvid fläkten.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.