Hej,
Vi funderar på att installera kamin och har några platser där vi skulle vilja ha den, men inte insatt i vad som är tekniskt möjligt/förmånligt om man ser till installationskostnad.
Antar att plats 1 och 2 utgår då det är nära takfoten. plats 3 skulle förutsätta att man kan dra skorstenen genom badrummen, och dem ska vi ändå göra om, däremot tror jag det är en hel del rör och avlopp draget genom taken mellan de två badrummen så där kommer man kanske ändå inte upp med en skorsten.
Då återstår alternativ 4, och frågan är om man kan dra skorstenen på utsidan av byggnaden för att slippa ett rör mitt i vardagsrummet =) Blir det stora värmeförluster av att dra skorstenen på utsidan? Det finns ju ett par fönster där nere, men kunde offra en bit av ett sådant för att billigare komma ut ur byggnaden med skorstenen, om det ens går att göra en vinkel på en skorsten på det sättet =)
Jag tänker mig att isf blir det ju en vertikal skorsten första metern, sedan ut genom fönstret, och sedan rakt upp intill fasaden. Går det? Är det dumt? =)
Vi funderar på att installera kamin och har några platser där vi skulle vilja ha den, men inte insatt i vad som är tekniskt möjligt/förmånligt om man ser till installationskostnad.
Antar att plats 1 och 2 utgår då det är nära takfoten. plats 3 skulle förutsätta att man kan dra skorstenen genom badrummen, och dem ska vi ändå göra om, däremot tror jag det är en hel del rör och avlopp draget genom taken mellan de två badrummen så där kommer man kanske ändå inte upp med en skorsten.
Då återstår alternativ 4, och frågan är om man kan dra skorstenen på utsidan av byggnaden för att slippa ett rör mitt i vardagsrummet =) Blir det stora värmeförluster av att dra skorstenen på utsidan? Det finns ju ett par fönster där nere, men kunde offra en bit av ett sådant för att billigare komma ut ur byggnaden med skorstenen, om det ens går att göra en vinkel på en skorsten på det sättet =)
Jag tänker mig att isf blir det ju en vertikal skorsten första metern, sedan ut genom fönstret, och sedan rakt upp intill fasaden. Går det? Är det dumt? =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, är nyfiken på beslutet ?M Mwelander skrev:Hej,
Vi funderar på att installera kamin och har några platser där vi skulle vilja ha den, men inte insatt i vad som är tekniskt möjligt/förmånligt om man ser till installationskostnad.
Antar att plats 1 och 2 utgår då det är nära takfoten. plats 3 skulle förutsätta att man kan dra skorstenen genom badrummen, och dem ska vi ändå göra om, däremot tror jag det är en hel del rör och avlopp draget genom taken mellan de två badrummen så där kommer man kanske ändå inte upp med en skorsten.
Då återstår alternativ 4, och frågan är om man kan dra skorstenen på utsidan av byggnaden för att slippa ett rör mitt i vardagsrummet =) Blir det stora värmeförluster av att dra skorstenen på utsidan? Det finns ju ett par fönster där nere, men kunde offra en bit av ett sådant för att billigare komma ut ur byggnaden med skorstenen, om det ens går att göra en vinkel på en skorsten på det sättet =)
Jag tänker mig att isf blir det ju en vertikal skorsten första metern, sedan ut genom fönstret, och sedan rakt upp intill fasaden. Går det? Är det dumt? =)
[bild]
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara