Hej,
Vi funderar på att installera kamin och har några platser där vi skulle vilja ha den, men inte insatt i vad som är tekniskt möjligt/förmånligt om man ser till installationskostnad.

Antar att plats 1 och 2 utgår då det är nära takfoten. plats 3 skulle förutsätta att man kan dra skorstenen genom badrummen, och dem ska vi ändå göra om, däremot tror jag det är en hel del rör och avlopp draget genom taken mellan de två badrummen så där kommer man kanske ändå inte upp med en skorsten.

Då återstår alternativ 4, och frågan är om man kan dra skorstenen på utsidan av byggnaden för att slippa ett rör mitt i vardagsrummet =) Blir det stora värmeförluster av att dra skorstenen på utsidan? Det finns ju ett par fönster där nere, men kunde offra en bit av ett sådant för att billigare komma ut ur byggnaden med skorstenen, om det ens går att göra en vinkel på en skorsten på det sättet =)

Jag tänker mig att isf blir det ju en vertikal skorsten första metern, sedan ut genom fönstret, och sedan rakt upp intill fasaden. Går det? Är det dumt? =)

Husritning med övervåningen som visar fyra potentiella platser för kamininstallation markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husritning som visar första våningen med markerade potentiella platser för installation av kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husets hörn med markerad föreslagen skorsten på utsidan, vid ett snöbeklätt fönster och snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mwelander skrev:
Hej,
Vi funderar på att installera kamin och har några platser där vi skulle vilja ha den, men inte insatt i vad som är tekniskt möjligt/förmånligt om man ser till installationskostnad.

Antar att plats 1 och 2 utgår då det är nära takfoten. plats 3 skulle förutsätta att man kan dra skorstenen genom badrummen, och dem ska vi ändå göra om, däremot tror jag det är en hel del rör och avlopp draget genom taken mellan de två badrummen så där kommer man kanske ändå inte upp med en skorsten.

Då återstår alternativ 4, och frågan är om man kan dra skorstenen på utsidan av byggnaden för att slippa ett rör mitt i vardagsrummet =) Blir det stora värmeförluster av att dra skorstenen på utsidan? Det finns ju ett par fönster där nere, men kunde offra en bit av ett sådant för att billigare komma ut ur byggnaden med skorstenen, om det ens går att göra en vinkel på en skorsten på det sättet =)

Jag tänker mig att isf blir det ju en vertikal skorsten första metern, sedan ut genom fönstret, och sedan rakt upp intill fasaden. Går det? Är det dumt? =)

[bild]
[bild]
[bild]
Hej, är nyfiken på beslutet ?
 
M Mutato13 skrev:
Hej, är nyfiken på beslutet ?
Blev i hörnet, förstahandsvalet
 
M Mwelander skrev:
Blev i hörnet, förstahandsvalet
Tack för svaret, vad har ni valt för kamin, kostnad? Vi funderar på installera en snart.
 
M Mutato13 skrev:
Tack för svaret, vad har ni valt för kamin, kostnad? Vi funderar på installera en snart.
Contura 520T, mycket nöjda. Landade strax under 70 papp med installation och skorsten genom övervåning samt vind.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.