Byggahus.se
Då vår nuvarande diompanna från -90 läcker i värmepatronerna ska vi byta i sommar är tanken.

Frågan är bara Vilken ska vi välja? Har kollat runt lite vad som finns men jag blir inte klok på vilken panna som skulle passa bäst. Vill ju ha lite kött på benen innan jag tar in någon offert.

Har ett dåligt isolerat hus från -36 på 96kvm eldar upp ungefär 5 pallar per vinter och kör vvb på sommaren. Är där något att spara om jag kör med pellets året runt till varmvattnet? Vill helst ha så underhålls fri som möjligt. Gärna en som går även vid strömavbrott då det händer titt som tätt här. Har idag en biomatic 2000 som går på 12v fungerar klockrent.

Hur ska jag tänka och vad ska jag kolla efter när jag stakar mig fram i träsket?
 
Någon djungel är det knappast. Finns inte så mycket att välja på om man vill ha det modernt.
Ariterm Biomatic 20+ är kanske bästsäljaren idag.
CTC Ecoflex
"Janfirepannan": Består av Janfire NH brännare och den italienska mescolipannan.

Bra pannor utan brännare:
Effecta Pellets 222
http://www.effecta.se/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=29&lang=sv
Peltec pannan från Walters Plåt
http://www.peltec.se/pelletspannor.html

Dessa två pannor kombineras med en modern självuraskande brännare som
BioBjörn, Nibe PB20 eller Janfire NH

Observera att Effecta:s egen brännare som syns på bilden är en usel rörbrännare som man noga ska akta sig för.

Värmebaronen tillverkar också pannor men deras egen brännare ska man likaledes undvika.

Elberedare för varmvattnet på sommaren blir både enklast och billigast om man inte förbrukar stora mängder varmvatten.
 
Jag har en biomatic från 2003, köpte beggad. Slaktade bort originalbrännaren då den var kass och satte i en Ecotec Bioline 20 som jag hade sen innan. Jag skulle helt klart satsa på en Ariterm Biomatic om jag var i köptagen! Grymt lättsotade och genomtänkta.
 
Kolla på österikarna Eta, Hargassner, Fröling, Lindner Sommerauer,
med fullautomatik.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Österrikarna kan sina grejer dom! :)
 
Jag kör en Janfire pelletspanna. Robust, enkel och minimalt med elektroniska komponenter som kan strula. Kombinerar den med en shuntstyrning med innegivare. Funkar finfint.
 
Väcker en gammal tråd. Är Baxi inget att ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.