7 053 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Digital rökgastermometer (gärna med zigbee/433 MHz)
Någon som vet var det går att få tag i en digital/trådlös termometer för rökgaser?
idag sitter det en analog termometer på skorstenen, men hade gärna sett att det gick att komplettera med en digital och gärna trådlös termometer.
Har sett att vissa satt in en stektermometer, men är inte helt övertygad på den lösningen.
Om det inte finns någon färdig produkt får jag väl bygga mig en med arduino eller liknande.
Hittade dykrörsgivare som klarade upp till 400°C så det ska inte vara några problem. Dock brukar färdiga produkter se lite bättre ut.
idag sitter det en analog termometer på skorstenen, men hade gärna sett att det gick att komplettera med en digital och gärna trådlös termometer.
Har sett att vissa satt in en stektermometer, men är inte helt övertygad på den lösningen.
Om det inte finns någon färdig produkt får jag väl bygga mig en med arduino eller liknande.
Hittade dykrörsgivare som klarade upp till 400°C så det ska inte vara några problem. Dock brukar färdiga produkter se lite bättre ut.
En sån här har jag, men det finns ju alla olika varianter...
https://www.ebay.com/itm/4-20MA-Integrated-Temperature-Transmitter-Sensor-Module-Resistance-PT100-Lot/401614699804?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&var=671358221958&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Jag behövde 4-20 mA, men vill du ha nått annat finns det säkert möjlighet att fixa det också för kineserna, de brukar vara bra på det. Man får lägga till en hundring till priset för att postnord ska skicka hem det istället för tillbaka, men det är nog ändå avsevärt mycket billigare än vad det kostar i en svensk butik
https://www.ebay.com/itm/4-20MA-Integrated-Temperature-Transmitter-Sensor-Module-Resistance-PT100-Lot/401614699804?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&var=671358221958&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Jag behövde 4-20 mA, men vill du ha nått annat finns det säkert möjlighet att fixa det också för kineserna, de brukar vara bra på det. Man får lägga till en hundring till priset för att postnord ska skicka hem det istället för tillbaka, men det är nog ändå avsevärt mycket billigare än vad det kostar i en svensk butik
Skall du bara se rökgas för stunden och inte få den uppritad i ett diagram så duger ju en stektermometer.
Annars finns det till Logger 2020.
https://www.energibutiken.se/sv/pt1000/188-pt1000-rokgasgivare-m8.html
Jag har en sådan till mitt system och det fungerar bra.
Annars finns det till Logger 2020.
https://www.energibutiken.se/sv/pt1000/188-pt1000-rokgasgivare-m8.html
Jag har en sådan till mitt system och det fungerar bra.
Det skulle funka med stektermometer om den var trådlös och inte gick in standby.
Som det ser ut så måste man bygga nåt själv.
Får se vad det blir till slut.
Nu tänker jag högt bara:
Men med en esp8266, display, givare, servo så bör man kunna få till styrning av tilluftsspjället. Då borde jag kunna reglera rökgastempen med detta automatiskt och samtidigt Visa tempen på displayen.
Som det ser ut så måste man bygga nåt själv.
Får se vad det blir till slut.
Nu tänker jag högt bara:
Men med en esp8266, display, givare, servo så bör man kunna få till styrning av tilluftsspjället. Då borde jag kunna reglera rökgastempen med detta automatiskt och samtidigt Visa tempen på displayen.
Någon som kör med Zigbee rgt? Vore trevligt med en out of the box-lösning till Home Assistant
Klicka här för att svara