Hej,
är nu på väg att köpa en vattenmantlad pelletskamin runt 7-9kW.
Nordic heating har ju ett lite varierat utbud, nån som har nån erfarenhet av dessa?
Och även erfarenhet av företaget, hur är de att ha att göra med efter köp?

Jag undrar också. Det finns inte mycket info från användare när man googlar. Antingen funkar det väl toppen eller så är det ingen som använder pelletskaminer.

Och varför är pelletskaminerna fortfarande så fula?

A Andreas12345 skrev:
Jag undrar också. Det finns inte mycket info från användare när man googlar. Antingen funkar det väl toppen eller så är det ingen som använder pelletskaminer.

Och varför är pelletskaminerna fortfarande så fula?
L lat skrev:
Hej,
är nu på väg att köpa en vattenmantlad pelletskamin runt 7-9kW.
Nordic heating har ju ett lite varierat utbud, nån som har nån erfarenhet av dessa?
Och även erfarenhet av företaget, hur är de att ha att göra med efter köp?
Har erfarenhet av 4 montegrappas vattenmantlade. Inga som helst åtgärder sen den första för 7 år sedan. Inte ens en glödtändare. Alla dessa 4 nämnda jobbar mot acktank. Nordic Heating har även återförsäljare runt om i landet .

Och varför är kaminerna fortfarande så fula? Thermorossi har en del snygga, men de finns inte i Sverige. De övriga ser ut att passa i pannrummet, inte i vardagsrummet.

Redigerat av moderator:
Nu när vi ändå har med oss en som jobbar med pelletskaminer så undrar i alla fall jag om de kanalanslutna pelletskaminerna fungerar bra. Blir det bara lite pysvärme genom kanalerna eller transporterar de rejält med värme? Låter det mycket ur kanalerna?

A Andreas12345 skrev:
Nu när vi ändå har med oss en som jobbar med pelletskaminer så undrar i alla fall jag om de kanalanslutna pelletskaminerna fungerar bra. Blir det bara lite pysvärme genom kanalerna eller transporterar de rejält med värme? Låter det mycket ur kanalerna?
Hur långt de kan transportera värme beror på modell. De större modellerna klara ca 15 meter. Jag rekommenderar isolering på kanalrören, dels för att bevara värmen och dels för att minska yttemperatur. Låter inte direkt ur själva kanalen tycker jag, däremot låter kaminerna lite mer eftersom de har minst en extra fläkt. Ju större modell, desto högre ljud. Generellt funkar kanaldragning bra (Kortare dragningar är bättre på att bevara värme såklart). Vi har två sådana kaminer som värmer upp våra kontors- och butikslokaler.

Varför verkar vattenmantlade pelletskaminer vara så okända i Sverige? Man läser ju i stort set ingenting om dem på alla de hus forum som finns. Tittar man däremot ute i Europa så verkar det vara relativt stort.

"Låter det mycket", det där var en bra fråga även för de vattenmantlade. Jag vill ju ha en med tilluft direkt så då blir det ju 2 fläktar.

L lat skrev:
Varför verkar vattenmantlade pelletskaminer vara så okända i Sverige? Man läser ju i stort set ingenting om dem på alla de hus forum som finns. Tittar man däremot ute i Europa så verkar det vara relativt stort.

"Låter det mycket", det där var en bra fråga även för de vattenmantlade. Jag vill ju ha en med tilluft direkt så då blir det ju 2 fläktar.
Jag vet inte varför det inte säljs fler. Det beror sannolikt på många olika saker, t.ex att värmepumpar och vedeldning är stort i Sverige.

Lämpligt är att ha en ack.tank ihop med en vattenmantlad kamin. Ljudnivån varierar, inte minst beroende på valt effektläge. Både Thermorossi och CMG är förhållandevis tysta. Thermorossi anger på många modeller att de har ljudnivåer ner till 36 dB. Jämför det gärna med en värmepump eller andra värmekällor som också ofta låter.

M MarcusFBA skrev:
Jag vet inte varför det inte säljs fler. Det beror sannolikt på många olika saker, t.ex att värmepumpar och vedeldning är stort i Sverige.

Lämpligt är att ha en ack.tank ihop med en vattenmantlad kamin. Ljudnivån varierar, inte minst beroende på valt effektläge. Både Thermorossi och CMG är förhållandevis tysta. Thermorossi anger på många modeller att de har ljudnivåer ner till 36 dB. Jämför det gärna med en värmepump eller andra värmekällor som också ofta låter.
Just nu eldar jag med ved i vedspis och kakelugn, och det är ju lite pyssligt. Jag hade därför gärna köpt en pelletskamin. Men de är ju ganska stora och därmed svårplacerade. Ska man koppla in dem till en befintlig pipa i skorstenen så kommer funderingarna kring kondensbildning, väljer man istället att bygga en ny skorsten kostar det förstås pengar. Därtill kommer då ljudet. Var inne och tittade på en MCZ-pelletskamin hos min lokala handlare, jag tyckte att den lät ganska mycket och därtill var den påfallande plåtig och inget jag ville ställa i vardagsrummet.

Allt sammantaget gör att jag tvekar. Betala mycket pengar för något jag inte tycker är snyggt och som dessutom för oväsen, det känns inte riktigt bra.

A Andreas12345 skrev:
Just nu eldar jag med ved i vedspis och kakelugn, och det är ju lite pyssligt. Jag hade därför gärna köpt en pelletskamin. Men de är ju ganska stora och därmed svårplacerade. Ska man koppla in dem till en befintlig pipa i skorstenen så kommer funderingarna kring kondensbildning, väljer man istället att bygga en ny skorsten kostar det förstås pengar. Därtill kommer då ljudet. Var inne och tittade på en MCZ-pelletskamin hos min lokala handlare, jag tyckte att den lät ganska mycket och därtill var den påfallande plåtig och inget jag ville ställa i vardagsrummet.

Allt sammantaget gör att jag tvekar. Betala mycket pengar för något jag inte tycker är snyggt och som dessutom för oväsen, det känns inte riktigt bra.
Pelletskaminerna brukar inte vara större än vedkaminer om du inte medvetet väljer en modell med väldigt stort pelletsförråd. Vi har också flera varianter med kakel beklädnad om man vill komma bort från bara plåt. Personligen tycker jag att många pelletskaminer ser ganska ok eller t.o.m bra ut. Kolla gärna på Thermorossi och Caminetti Montegrappa och se om du hittar någon du gillar!

Jag har två pelletskaminer hemma. Mycket bekvämt om man inte vill jobba så mycket för värmen. Ljudnivån skall inte överdrivas men självklart påverkar placering och hur känslig man är.

Använder du murstocken till pelletskamin rekommenderar jag att du drar i en slang i hela murstocken. Vi har slang i 80 och 100 mm som båda funkar till pelletskaminer.

Redigerat av moderator:
L lat skrev:

Överhuvudtaget vattenmantlade kaminer har ingen stor spridning i sverige. Rörkillarna säljer pannor o värmepumpar och de flesta kaminsäljarna vet inte ett skit om vatten ,så kaminerna har hamnat mellan stolarna.

Jag har ett lågenergi hus och har idag en Parca 318 kökspanna samt 750l ack.
Hustrun gillar inte att elda i pannan (rädd för kokning, vilket inträffat) och därför är jag ute efter en vattenmantlad. Den bör hon också kunna sköta. Dessutom kommer den stå i vardagsrummet så att man ser lågan vilket ger en mysfaktor.
Alternativet är en sån där inbyggnads "fireplace" som ser ut som en inbyggd eldstad.
Men det finns ju krav, snygg, tyst litet skötsel & underhållsbehov.
Jo att rörisar kan vara konservativa är väl känt, men att även de som säljer kaminer är det förvånade mig.
Vad avser installation så gör jag den själv som den gamle röris & elektriker jag är.

A Andreas12345 skrev:
Jo, det tror jag säkert, men det är ju inte svar på frågan om kaminerna fungerar bra.

Och varför är kaminerna fortfarande så fula? Thermorossi har en del snygga, men de finns inte i Sverige. De övriga ser ut att passa i pannrummet, inte i vardagsrummet.
Vad tycker du är snyggt? De flesta köper nog pelletkamin för att den håller värmen i större delen av huset på en jämn nivå, i motsats till en vedeldad. Det är få pelletskaminer som råkat i klorna på nån jean pierrenånting och erhållit en mångdubblad prislapp men några försök har väl gjorts. De 2 första kan väl antas kräva mer omvårdnad om de ska behålla eldestetiken .

• Modernt utformad pelletskamin med synlig låga bakom glas.
  • Modernt utformad pelletskamin med synlig eld genom glascylinder i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd dekorativ pelletskamin med tänd eld och mönstrade sidopaneler i en traditionell stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lat skrev:
Hustrun gillar inte att elda i pannan (rädd för kokning, vilket inträffat) och därför är jag ute efter en vattenmantlad. Den bör hon också kunna sköta. Dessutom kommer den stå i vardagsrummet så att man ser lågan vilket ger en mysfaktor.
Alternativet är en sån där inbyggnads "fireplace" som ser ut som en inbyggd eldstad.
Jo att rörisar kan vara konservativa är väl känt, men att även de som säljer kaminer är det förvånade mig.
Vad avser installation så gör jag den själv som den gamle röris & elektriker jag är.
L lat skrev:
Lohberger LCP kombinerad ved- och pelletskamin i ett brunsvart kök. Lohberger LCP Ved/pellets å passar i ett kök. 5-6 Kw till vatten och vid vedeldning bromsar termostaterna så det inte kan kokar och genom att pelletsdriften går igång då systemet kallnar behövs ingen stor acktank.

Ingen av dessa är vattenmantlad, men annars så ska den passa in i ett typiskt hus på landet.
Dvs ej för futuristisk, men inte heller för kitschig. Bild-googlar du så hittar man massor, sen är det bara så att de flesta firmor som säljer dessa ser inte alltid ut att vara de proffsigaste (efter en fördomsfull titt på deras resp hemsidor).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.